Jumaat, 26 Jun 2015

GETARAN JIWA





ASALAMUALAIKUM...


semakin hari semakin berlalu ramadhan meninggalkan kita...

entah mengapa mata nie tak nak lelap malam nie...

fikiran jauh menerjah jauh ke teratak arwah tok bak dan tok mak ..

tapi kini hanya tinggal  tapak rumah dan ingatan sebagai kenangan...

kenangan sahur dan berbuka menggunakan hanya lampu gas minyak tanah. tak mudah yan lupakan..

rasa air hujan yang dijadikan sumber minuman masih segar terasa.....

tiap hari suka atau tidak air dari dapur kayu terpaksa yan teguk...kadangkala yan merungut juga dengan mak...maklum jelah masih kanak2...demand lebih...huhu

paling tak suka bila lepas sahur kena ke perigi untuk  mandi...kedinginan air perigi ketika waktu pagi sampai ke tulang rasanya.. disahut burung2 yang sudah mula berkicau...

sesekali terdengar juga nyalakan anjing liar yang membuat diri ini sering menjerit ketakutan...

walaupun tok bak susah...tapi tok bak tak pernah meminta minta...

pernah sekali jabatan kebajikan datang ke rumah untuk bagi wang ehsan...
tapi tok bak tolak mentah2...

tika itu yan masih kecil dan tak mengerti tindakan tok bak...

setelah dewasa yan mengerti dengan tindakan tok bak...

walaupun kita rasa kehidupan kita serba kurang...
sebenarnya masih ada yang lebih susah dari kita...

kadangkala kita rasa jauh hati dengan ibubapa kita...
tapi ketahuilah ada ramai diluar sana yang telah kehilangan ibubapa mereka...

rumah kita walau bagaimana rupa sekalipun ..
sekurang kurangnya kita masih ada tempat yang selesa untuk berteduh...
bukan dibawah jambatan...

selagi tulang empat kerat tu masih sihat...berusahalah...
jangan mengharap belas ehsan orang...
sebab ada yang lebih layak untuk mendapatkannya
..

BELAJAR BERSYUKUR...

walaupun hanya sekecil zarah...


AL FATIHAH BUAT TOK BAK DAN TOK MAK...
rindu senyuman mereka berdua...

20 ulasan:

  1. Al-Fatihah buat mereka berdua..ye Hidup perlu sentiasa bersyukur dan tahu tujuan hidup yg sebenar..menuju keredhaan Allah..cari bekalan sebanyak mungkin utk hari Akhirat nanti

    Salam ramadha ndan selamat berpuasa kak Yan

    BalasPadam
    Balasan
    1. amin...insyallah...jangan putus asa ..teruskan berjuang...:-))

      Padam
  2. al-fatihah buat tok bak & tok mak....
    rasa sayunya membaca....nostalgia yg tak dapat di putar semula

    BalasPadam
    Balasan
    1. kesusahan dulu banyak mengajar yan erti hidup...bila ada rezeki lebih kena ingat selalu..duit bukan mudah dicari...

      Padam
  3. sedekahkan al fatihah buat arwah..semoga mereka tenang di sana

    Kak Gojes nak ajak korang join GA ni…manalah tau menang duit raya…
    MENANGI DUIT RAYA BERJUMLAH RM3100 SEKARANG!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. insyallah..terima kasih atas jemputan kak gojes...maaf tak dapat join..pakai hp payah nak join..

      Padam
  4. Assalamualaikum Yan,

    Mengimbau kembali di zaman yang lalu dan pengelaman yang dilalui mampu memberi peringatan dan pengajaran bagi kita meneruskan hidup yang lebih bermakna. Selamat menjalankan ibadah berpuasa yang bertambah sehari demi sehari hingga ke akhir 30 puluh hari.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam mak long...

      betul tu mak long...kesusahan dulu banyak mengajar erti kehidupan...

      Padam
  5. Alfatihah buta tok bah dan tok mak..
    sedih baca.. semoga roh mereke tennag di sana... dan semoga ramadha kali ini membawa keberkatan buat Yan sekeluarga

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih.. :-)) insyallah...amin

      Padam
  6. Sebolehnya kita cube mengelak dari meminta-minta. Kadang rasa geram dengan org2 yg buat teruk, mintak sedekah tiap2 hari dijalan. al-fatihah utk arwah berdua..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu..selagi terdaya selagi tu jangan meminta2..kat malaysia banyak kerja...kerajaan pun dah bagi peluang kemahiran percuma.. :-))

      Padam
  7. Assalamualaikum,
    Al-Fatihah buat keduanya...
    Nostalgia.
    “Zaman kanak-kanak…kita merasa kaki dengan tangan. Sampai luka-luka bila tersandung dan jatuh. Kini sudah remaja, kita merasa dengan akal dan hati pula. Sering luka-luka juga kalau tersungkur dalam perjalanan. Kelak kalau dewasa bagaimana pula.”

    BalasPadam
    Balasan
    1. bila dewasa kita semakin faham erti kehidupan yang seperti roda..kadang di atas..kadang di bawah :-))

      Padam
  8. Ak fatihah buat keduanya... Entry yan buat saya semakin merindui arwah tok dan nenek saya.... Kalau la mereka masih ada.....
    Hanna

    BalasPadam
  9. al fatihah buat tok mak dan tok bak yan...semoga mereka tenang disana...dulu2 kehidupan memang perit yan takde kemudahan asas seperti sekarang tapi orng2 lama ni tabah mengharungi kelangsungan hidup

    BalasPadam
  10. Kenangan mcm tu mmg xkan dilupa sampai bila2 pun kak yan kan...banyak mengajar erti hidup....dan seharusnya kita bersyukur dgn nikmat yg kita kecapi...

    Al fatihah utk tok mak dan tok bak..moga ditempatkan dikalangan org yg beriman...aminnnn

    BalasPadam
  11. ye. #SyukurSelalu

    Al fatihah..

    BalasPadam
  12. kesusahan dulu mengajar kita jadi kuat.

    mengajar jadi lebih tabah kan

    BalasPadam
  13. Kak yan punya entri teringat saya pada zaman kanak2 dulu,, kita serupa kak yan,, tiada air paip dan letrik,, air bersumberkan takungan air hujan dan air sungai yang masa tu sangat bersih dan jernih,, kini kebanyakkan sungai2 dah tak boleh diguna pakai lagi,, lampu guna minyak tanah kalau kehabisan minyak saya guna kain buruk dengan minyak kelapa untuk buat pelita menggunakan piring,,, paling kelakar saya tiup dapur anglo (dapur arang) serta merta muka dipenuhi abu dapur tu hahaha,, memang nostalgia sangat kenangan tu,,

    Al-fatihan buat yang telah pergi,, moga ia tenang di sana,, aminn

    BalasPadam