Rabu, 29 Julai 2015

KACANG LUPA KULIT


ASALAMUALAIKUM...




mengapa lupa kulit ???

Sedangkan selama ini kulit yang melindungi kacang...

Kacang dah busuk...

Takkanlah kulit nak menipu pulak...

Kesian kulit...

Dibuang  kacang bila Tak diperlukan lagi....

Sedarlah wahai kacang...


Selasa, 28 Julai 2015

KEJUTAN LAGI


ASALAMUALAIKUM....

kejutan demi kejutan diberi pada kami oleh anak no 2 kami nie...

Aritu dibaginya tv....kali nie dibaginya hamper dan kek hari jadi hubby.. 

Syukur alhamdulilah...umiayah arap ng terus menjadi anak yang membahagiakan sampai bila2....

Terima kasih ng...selalu menjaga kebajikan umiayah...

SYUKUR ALHAMDULILAH...






Ahad, 26 Julai 2015

BUSY @ BZ


ASALAMUALAIKUM...

BZ... BZ....BZ...

inikan raya... 

Rasanya rata2 memang bz yang amat2...

Lebih2 lagi hujung minggu...

Jemputan rumah terbuka lagi....

Dengan rakan2 datang lagi..

Semalam yan sempat juga buat marhaban di rumah ...

Tak ramai sangat yang hadir...

Mungkin kerna cuti kot...tu yang ramai berjalan...

Apa2 pun..majlis tetap berjalan dengan lancar..alhamdulilah..

Lepas majlis selesai....lampu padam lagi.. :-(( mujur majlis dah selesai..

Ok lah...yan nak masak dulu..anak nak balik jb dah hari ini...

Sebelum tu..Yan belanja beberapa keping gambar untuk kengkawan...

Oh yer..rumah kengkawan yan ziarah lambat sikit..sory tau...

Pi rumah terbuka makan berpada pada tau....INGAT







Jumaat, 24 Julai 2015

DUA MALAM HARI RAYA DI ZAMAN JEPUN


ASALAMUALAIKUM...


tajuk sadis je kan bunyi nya..  

Malam tu memang terasa macam zaman dulu2...

Dah lah time raya....

Boleh pulak letrik tak ada....

Jadi sambil2 main lilin ( tabiat yang sukar dibuang )...

Sambil2 kunyah biskut raya..  

Nasib tak ada tetamu yang hadir...

Kalau tidak..payah juga. ..

Rasanya inilah raya yang letrik tak ada sampai 2 malam...

Ada sesetengah tempat mengalami masalah air pulak...

Umah mak cik yan yang kat redong...

Dari raya pertama sampai sekarang paip air bukak hanya pukul 1 pagi...
Itu pun kecik je...

tiap2 tahun pulak tu...

Kemana pergi pihak berwajib...tiada ke penyelesaian.. 

Dah bertahun tahun kot macam nie....



Khamis, 23 Julai 2015

TV MENGEMBANG ?


ASALAMUALAIKUM...


masih mood raya ke kawan2...

Apa khabar semua....bape kg naik ? huhuhu

Tengok penimbang berat mengigil kepala lutut kan...

Pada yang sedang bekerja . selamat naik kerja...

Mesti sekarang dok kunyah biskut raya sambil buat kerja kan...kan...kan...

Nie yan nak cerita pasal tv yan...



3hari sebelum raya ..boleh pulak dia meragam...



Pagi2 raya dapat kejutan dari anak no 2...katanya hadiah hari jadi ayah...
Alhamdulilah...en hubby senyum sampai ke telunga...

Khamis, 16 Julai 2015

MUJUR ADA BEG DORAEMON



ASALAMUALAIKUM....


Malam tadi yan pi ekspo parit raja..batu pahat..

Sesak nya bukan main..

Maklum jelah Dah dekat raya..

Jadi ramai yang ambil kesempatan mencari barang raya...

Sepupu sepupu lelaki yan bingung nak beli apa..

Rambang mata katanya...

Memusing 2 3 round juga...

Tiba2 terpandang beg doraemon ni...

1 rm20...yan minta kurang dapat rm18...

Alhamdulilah ...pencarian selesai...dah lenguh benor lutut nie...




Selasa, 14 Julai 2015

SAYU HATI



ASALAMUALAIKUM...


Sehari dua nie sayu hati entah mengapa...

Rasa syukur tak terhingga bila melihat abah mama depan mata...

Tak boleh dengar lagu raya...

Pasti sebak didada menjelma...

Air mata yang mengalir tanpa diundang...

Dalam hati bercampur baur perasaan yang yan sendiri tak mengerti...

Syukur pada mu tuhan kerana masih meminjamkan aku orang2 yang aku sayang....


Dan paling terharu sebab dapat kad raya....
tak terfikir pun sampai sejauh ni kenalan dunia blog.....tahun ni ramai kenalan baru...terutamnya dari BBN...

Terima kasih semua kerana sudi membaca penulisan yan...

SELAMAT HARI RAYA...

DUHAI HATI JANGAN LAH SEDIH2....

Isnin, 13 Julai 2015

UCAPAN TERAKHIR RAMADHAN


ASALAMUALAIKUM ..


dikesempatan ini...yan ingin mengucapkan selamat hari raya...

maaf andai ada penulisan yan yang menyinggung hati kawan2...

Raya ini harap2 lebih baik dari tahun lepas...

Harap2 tahun ini tiada yang disakiti atau menyakiti hati orang...

Semoga kawan2 selamat dalam perjalanan pergi dan balik...

Jaga kesihatan...jangan makan manis2 sangat...

Servis kereta jangan lupa...

Pastikan plug dan kepala gas di cabut...

Dan yang paling penting JANGAN LUPA BAYAR FITRAH...





Sabtu, 11 Julai 2015

ADA APA DENGAN 'BEST BLOGGER NETWORK'



ASALAMUALAIKUM...


sempena bulan baik ini marilah kita merapatkan tali silaturahim sesama kita...

Ada apa dengan BEST BLOGGER NETWORK (BBN) ??

ada banyak ilmu tentang dunia blog kita boleh pelajari...

Selain itu boleh juga soal jawab dari blogger baru kepada blogger otai...

BBN nie dikendalikan oleh 2 admin..

Hanafi : heroborneo.com 
011-3822 8381

Kamil salleh : sensasi2020.com
013-999 5015

Sesiapa yang berminat nak join BBN WHATSUP lah no saudara diatas...

Jangan segan2....MACAM MACAM ADA TAU !!!


Sumber : hero borneo.com

Jumaat, 10 Julai 2015

JANGAN MENGELUH


ASALAMUALAIKUM....




Hati ni kadangkala ada juga mengeluh ...

bila ada perkara yang tak kena...

Dalam diam betapa hati ini jarang bersyukur dengan apa yang ada depan mata...

Ada je tak puas hati...

Rumah tak cukup peralatan...tilam nipis...kipas rosak....KITA MENGELUH....sedangkan betapa ramai lagi orang2 diluar sana yang tidur dikaki lima atau dibawah jambatan...

Bila mak kita masak makanan yang tak kena dengan selera ...KITA MENGELUH...sedangkan berapa ramai orang diluar sana yang tak makan dan tidak dapat merasai air tangan seorang mak...

di tempat kerja gaji tak naik2...KITA MENGELUH...sedangkan berapa ramai orang diluar sana yang gajinya lebih kecil dari kita...

Rasanya banyak perkara lagi yang sering buat kita mengeluhkan...tapi harap2 lepas ni kita sama2 belajar fahami erti bersyukur agar kehidupan kita lebih baik...

Rabu, 8 Julai 2015

KEMANA DOA PERGI ?



ASALAMUALAIKUM..

jika mengharapkan duit..ternyata yang datang hutang...

jika meminta kemudahan...yang hadir adalah kesulitan...

jika meminta kesihatan yang baik...yang menghampiri adalah kesakitan...

jangan mengeluh mengapa Allah tak kabulkan doa...

jangan hairan  kenapa Allah abaikan doa...



TANYA PADA DIRI

Apa sembahyangmu dihujung waktu ?

Apa Quran mu terletak sebagai hiasan ?

apa hartamu disimpan tanpa di zakat dan brsedekah ?



JANGAN SALAHKAN ALLAH JIKA

masih menyebarkan fitnah...

berprasangka buruk....

sering bercakap buruk tentang orang lain...

mencaci pada yang sedang bertaubat...

tidak pemaaf...

suka tengok orang susah...

sakit hati lihat orang senang...

pendendam...

syirik...

pendengki...



JANGAN MEMILIH SURAH AL QURAN

surah yusuf untuk anak yang soleh...

surah maryam untuk anak solehah..

surah ar rahman untuk rezeki...

kenapa tidak dibaca sama adil...agar lebih lancar bacaannya disetiap surah..kan lebih baik...



YA ALLAH...

jagalah hati kami dari hal hal yang demikian...
satukan hati kami agar saling mengingati akan kewajipan kami menegakan syariat mu....amin....

Isnin, 6 Julai 2015

TERIMA KASIH SYIDA @ QASEH ABADI



ASALAMUALAIKUM.....


Alhamdulilah...syukur dapat rezeki dari ALLAH...

terima kasih suida kerana sudi bagi sesuatu pada akak...

hari yang suida minta alamat tu akak rasa macam terlompat bintang...

terkejut...teruja.....tergamam...

cantik brooch yang suida bagi...bentuk kssut..

kad ucapan kreatif...salah satu warna feveret akak hijau....

sapa2 nak terjah blog suida pi lah terjah cepat2....

rugi tau kalau takterjah..

SYIDAMENULIS

semoga murah rezeki suida....dibagi kesihatan yang baik dan kehidupan yang baik2...amin...



Ahad, 5 Julai 2015

RAMADHAN JANGAN PERGI


ASALAMUALAIKUM....


selangkah demi selangkah  kau pergi semakin jauh dari kami...

kami belum puas bersamamu...

tika bersama mu ..kami jaga mulut...telinga...mata kami dari kejahatan...

kami melangkah ke surau dan masjid untuk merasai terawih...

Al quran pasti kami baca tika ada masa terluang...tapi tidak pada bulan yang lain...

banyak yang kami belajar tika bersamamu...kami belajar berjimat...kami berlajar bersyukur...kami jadi insan yang taat ...kami jadi pemurah suka bersedekah...kami jadi saling menghormati sesama insan....kami saling bermaafan...kami tak bergaduh mahupun mengumpat...

ya ramdhan kami masih perlukan cahaya mu...bagi kami tiap malam adalah malam yang penuh rahmat....kami rajin bertahajud..lebih lebih lagi 10 malam terakhir...

ibadah kami jadi teratur tika bersamamu.....kenangan bersamamu sentiasa dihati...indahnya ramdhan tiada tergambar...kami pasti merinduimu...

JANGAN PERGI YA RAMADHAN.....

Sabtu, 4 Julai 2015

JUADAH MENJELANG HARI RAYA


ASALAMUALAIKUM...


alhamdulilah syukur batuk ditekak semakin berkurangan.cuma kadangkala rasa gatal tekak tu masih ada...

Tahun ni happy sesangat sebab biskut cornflakes madu menjadi....tak terabur lagi...

Kalau nak pandai masak kena banyak sabar kan..pernah beberapa kali biskut raya yan ke tong sampah akibat keras bedeting...huhuhu....mana taknya...lain yang diajar lain pula yang yan buat...

Semalam yan dah mula " MENGUNJUNG " ke rumah jiran2 ..

Memang dah jadi tradisi yan 2 minggu sebelum raya yan dah masak2 seperti hari raya untuk dibagi pada jiran...raya dah tak payah masak apa2..sebab kebiasaanya raya pertama pasti banyak bungkusan baik ketupat..lemang mahupun lepat penuh atas meja...BIJAK KAN YAN...huhu ..






Khamis, 2 Julai 2015

AIR BATU UBAT BATUK



ASALAMUALAIKUM ....


Apa khabar semua ?

Mesti ada yang sibuk menyiapkan biskut raya...tak pun tengok dok membuang sawang kat syiling rumah...

Maaf tak dapat berkunjung rumah kalian...line internet rumah yan terlalu slow sesangat...ada tu..yan hanya boleh baca tapi tak boleh komen...Tapi jangan risau..kalau dah ok yan pasti berkunjung :-))

Bulan puasa nie kalau berbuka tak pekena dengan air batu tak sah kan...akibatnya batuk2 melanda....mana taknya..kalau dah berbuka dengan 2 3 jenis air batu....

AIR BATU SEJUK DITEKAK...TAPI PENYEBAB PENYAKIT DALAM DIAM...huhu

Pssssssst....walaupun yan batuk teruk tapi air batu tetap menjadi pilihan...jangan tak minum...mesti minum...


Selamat berpuasa :-))