Jumaat, 30 Oktober 2015

BURUNG MERPATI DI PAGI JUMAAT


ASALAMUALAIKUM...


ALHAMDULILAH , bertemu lagi penghulu segala hari..

Jumaat yang indah penuh barakah...

Beberapa hari ini bumbung rumah menjadi tempat persinggahan sekawan burung merpati...

Macam jinak...bila dekat dia terbang.. Huhu..

Apa yang mampu hanya memberi sedikit jagung halus setiap pagi sebagai santapan burung2 ni...

Harap harap tiada lah yang pasang perangkap depan rumah...






YAN MOHON JASA BAIK SAHABAT MENDOAKAN AYAH KEPADA BLOGGER 
- SITI YANG MENAIP -
YANG DISERANG STROK ...
SEMOGA AYAH CT SEDARKAN DIRI DAN KEMBALI PULIH SEPERTI BIASA.. INSYALLAH..AMIN



SALAM TAKZIAH PADA KELUARGA SITI..

AYAHANDA BELIAU TELAH PERGI MENGADAP ILAHI..

ALFATIHAH.. :-((

BE STRONG DIK..

Selasa, 27 Oktober 2015

JAMBU BOTOL


ASALAMUALAIKUM...


tengok gambar je dah Kecur air liur ...

Mana nak cari eik...

Kewangian buah ni dan rasa masam manis kelat tu buat tak boleh lupa ..

Pernah dulu tengah sedap2 makan...

Baru perasan ada ulat adoi :-(

Sahabat pernah makan buah ni tak..

Isnin, 26 Oktober 2015

RAHSIA AL QURAN TENTANG KEHIDUPAN


ASALAMUALAIKUM...

Alhamdulilah , segala kesulitan dapat dihadapi dengan tenang dan sabar...

Pagi isnin yang damai dan dingin membuat hati ingin membaca tafsir Al Quran...

Tiba tiba tersentap dengan sepotong ayat yang biasa didengari orang tua tua kata...

BILA SEMAKIN TUA , SESEORANG ITU AKAN KEMBALI SIKAPNYA KEPADA KEANAK ANAKAN...


cuba renungkan ayat Al Quran ini :


ORANG ORANG YANG KAMI PANJANGKAN UMURNYA . KAMI AKAN KEMBALIKANNYA SEMULA KEPADA KEJADIANNYA DI ZAMAN KECIL , APAKAH TIDAK MEREKA FIKIRKAN  
SURAH YASSIN AYAT 68



ayat yang sering kita ucapkan rupanya sudah ada didalam Al Quran...ALLAHUAKHBAR besar sungguh keagungan Allah swt...



Jumaat, 23 Oktober 2015

SALAM JUMAAT PADA 10 MUHARRAM


ASALAMUALAIKUM...




ALHAMDULILAH, masih diberi kesempatan merasai nikmatnya hidup ini..

Biarpun hanya beralaskan air kopi dan biskut kering , dipagi hari ,terasa bersyukur tak terhingga...

Terfikir sejenak , bagaimanalah agaknya insan yang hanya mampu beralaskan air paip semata untuk menghilangkan dahaga , mengenyangkan perut..

Bebanan hidup semakin menghimpit , biar pun pelbagai usaha dilakukan...

INGAT !! 

Jangan sesekali putus asa...selagi ada tulang empat kerat..berusahalah..carilah rezeki dimana sahaja...jangan meminta minta...insyallah dimana ada kemahuan disitu ada jalan...kalau malas satu apa pun tak dapat..

hidup di zaman ini perlu pandai mencari peluang..bukan pandai kelentong orang...


JOM ZIKIR 

ALLAHUAKHBAR

ALLAHUAKHBAR

ALLAHUAKHBAR

ALLAHUAKHBAR

ALLAHUAKHBAR

ALLAHUAKHBAR

ALLAHUAKHBAR

Khamis, 22 Oktober 2015

PERBEZAAN KELAJUAN DATA DAN WIFI



ASALAMUALAIKUM...

Selamat pagi sahabat...

alhamdulilah , akhirnya line wifi 1 malaysia kembali pulih setelah 5 hari meragam...

selama ini yan menggunakan wifi 1 malaysia untuk melayari internet...

Apabila yan balik kampung yan bergantung pula pada wifi rumah mak...

Apabila semua wifi meragam...

Yan beli data paket..

Tapi , sayang seribu kali sayang , data hanya boleh melayari internet..dan buat entri tanpa gambar...

untuk membaca coretan sahabat langsung tidak boleh...kalau boleh pun loadingnya amat2 lah perlahan...

Tangan dah gatal je nak blogwalking...

Pada yan tiada perbezaan antara data dan wifi...kalau dah nak meragam ..meragam juga...bikin hati panas...

Sabar yan sabar...tak lari entri kawan2...

Salam kasih sayang...

SELAMAT HARI ASYURA DAN PUASA ASYURA...

ALHAMDULILAH..




Rabu, 21 Oktober 2015

SEJAMBAK BUNGA BERTAUT KASIH




ASALAMUALAIKUM ...

alhamdulilah dapat kita bersua lagi..

Walaupun internet tenggelam timbul...Huhu...

Alhamdulilah , dapat blogwalking ke rumah sahabat semua...

Ada separuh lagi rumah sahabat yang belum dikunjungi...

Terima kasih pada yang sudi singgah ke rumah yan..

Ucapan terima kasih pada kak nooriahnaim kerana bagi gambar sejambak bunga kepada semua top komentar di blog beliau...

Kalau sahabat teringin masak sedap sedap tapi tak reti...singgah lah di blog beliau..insyallah banyak resepi masakan yang mudah dan sedap...kak nooriahnaim juga mesra kawan...tak lokek ilmu.....

Singgah lah di blog beliau...

http:/nooriahnaim.blogspot.com


:-))




Isnin, 19 Oktober 2015

BAJET 2016



ASALAMUALAIKUM ..


Lagi beberapa hari , perdana menteri kita akan membentangkan BAJET untuk tahun 2016..

Harap harap tiada lah subsidi dipotong kan...

Harap juga tiada kenaikkan harga gula , tepung mahupun minyak masak..

Harga sekarang pun rakyat sudah  terbeban ditambah kehadiran GST yang sampai sekarang yan tak faham...

Baru baru ini timbul pula isu kenaikan tol...ada yang kata sebab nak bina sekolah  , hospital...tapi ada pula cerita sebab hendak bayar BRIM pada rakyat...

Bajet kali ini yan macam tak teruja seperti tahun tahun sebelum nya...

Harap harap adalah khabar gembira untuk rakyat kan..

Entahlah...hidup perlu diteruskan ...selagi hidup selagi itu terus berjuang..syukur Alhamdulilah..walaupun harga barang naik , masih dapat menjalani hidup yang serba ada..walaupun ada kekurangan disana sini...tetap jalani dengan sabar , tawakal , usaha , dan doa...



MAAF PADA SAHABAT...MASIH BELUM DAPAT BLOGWALKING...LINE INTERNET TENGGELAM TIMBUL...HUHU



Jumaat, 16 Oktober 2015

JUMAAT YANG INDAH



ASALAMUALAIKUM...


Syukur Alhamdulilah bertemu lagi hari Jumaat...

Minggu depan anak2 menduduki peperiksaan akhir tahun....

Kejap je dah nak hujung tahun..

2 bulan setengah lagi dah nak masuk tahun 2016...

MARILAH KITA BERMUHASABAH DIRI...

RENUNG DALAM2...

MANA YANG KURANG KITA BAIKI...

MANA YANG DAH ADA KITA JAGA BAIK2...




JOM ZIKIR TANPA JEMU


ALHAMDULILLAH

ALHAMDULILLAH

ALHAMDULILLAH

ALHAMDULILLAH

ALHAMDULILLAH

ALHAMDULILLAH

ALHAMDULILLAH

Khamis, 15 Oktober 2015

CARA PEMAKANAN RASULULLAH


ASALAMUALAIKUM...


Selamat pagi sahabat semua...

Perasan tak sejak akhir2 ini line internet sangat sangat perlahan...

Nak blogwalking pun kadang stress jadi nya..ada blog yang boleh masuk dan ada yang tersekat ditengah jalan...

Sabar sabar...huhu. Hilang sabar juga kadang tu...

Hari ni yan nak share diet RASULULLAH :




PSSSSSSSSSSST......COMING SOON NOVEMBER ADA SESUATU UNTUK PEMBACA BLOG YAN... :-))

Selasa, 13 Oktober 2015

CARA BERDOA AKHIR TAHUN DAN DOA AWAL TAHUN HIJRAH


ASALAMUALAIKUM...

Alhamdulillah..insyallah , petang ni kita akan menyambut tahun baru hijrah..
Kejap je kan masa berlalu...
Semoga tahun baru ini kita semua lebih baik dari tahun sebelum nya...
Insyallah..
hari ni yan hendak kongsikan cara membaca doa akhir tahun dan awal tahun :


AKHIR TAHUN

dimulai dengan bacaan surah Alfatihah , 1 kali

diikuti doa akhir tahun , 3 kali

dan diakhiri surah Al fatihah , 1 kali berserta selawat dan istighfar

Waktunya selepas waktu asar sehingga sebelum waktu maghrib..


AWAL TAHUN

dimulai dengan bacaan surah Al fatihah , 1 kali

diikuti doa awal tahun , 3 kali

dan diakhiri surah Al fatihah , 1 kali , selawat dan istighfar

Waktunya selepas solat maghrib


SEMOGA TAHUN INI MEMBERI HIDAYAH PADA KITA SEMUA..KELUARGA KITA , INSYALLAH...AMIN






Isnin, 12 Oktober 2015

SELIPAR YANG TIDAK BOLEH DIBELI ???



ASALAMUALAIKUM...


Selamat pagi isnin sahabat...

kebiasaanya hari isnin memang liat nak bangun kan...

Nak buat apa2 aktiviti pun malas...

Terasa jam bergerak seakan lambat waktunya...

Hari ini yan nak share satu gambar yang yan dapat di group wassup...

Nampak tak apa tu...

Jelas sangat dekat tapak kasut tu tertulis ,

Alif lam lam ha - ALLAH.atas no 18..

Hari tu kes tudung..jubah...ada lambang tak sepatutnya...

Ni kasut pulak...

Tu belum bab makanan lagi..

dengan loga halal yang pelbagai bentuk dan rupa...

makin hari makin kita kena peka dari semua segi kan...






Sabtu, 10 Oktober 2015

DAPUR KAYU



ASALAMUALAIKUM...


semalam group wassup ada bagi gambar ni...
Tetiba , satu perasaan bergetar disanubari...
Kenangan itu masih segar di ingatan , walaupun tika itu usia yan masih di alam  kanak2...
Dapur kayu ini menjadi kenangan yang yan tak dapat lupakan....
Bermacam suka duka dan pengajaran hidup yan lalui...


Dikala musim hujan hampir tiba , yan bersama tok bak dan saudara yang lain akan mengikut tok bak ke kebun getah untuk mengutip ranting2 kering yang jatuh....nyamuk dan agas sudah sebati dalam diri...yan paling suka kalau jumpa pokok getah tumbang...kalau ada rezeki , dapatlah menikmati cendawan pokok getah..dan yang paling best kutip biji getah untuk bermain congkak...congkak yan atas tanah....hanya lubangkan tanah dan buat lubang...


Pernah suatu hari kami kehabisan bahan bakar...tapi tahu tak , kami tak lapar...tok bak tahu cara untuk memberi kami kenyang...hujan2 tok bak kayuh basikal beli biskut mayat..biskut di rendam dalam air teh sejuk sampai kembang...tika tu nikmat sangat...kadangkala bila rindu rasa makanan tu..yan buat juga dirumah...tapi biskut mayat tu sekarang susah dah nak cari di kedai runcit...tidak tahu kenapa...


Yan suka rasa air dapur kayu..sedap...dulu tak pernah rasa air paip...air hujan lah jadi sumber air bersih kami...pernah sekali tika sepupu yan mengangkat air yang baru mendidih dari dapur kayu , terjirus yan...adoi tuhan saje yang tahu..tepat2 kena dekat perut....budak baik memang selalu begitu kan..sibuk orang nak angkat cerek..sibuk minta dukung...huhuhu...padan muka ...


Dan paling best , masa tolong tok mak hidupkan api....patutnya di kais dulu debu2 bekas lama , baru letak kayu ..baru cucuh getah tiub basikal...ni tidak , yan main letak je kayu , letak getah tiub basikal yang dah dicucuh..pas tu tiup dengan buluh...hah , tahu apa terjadi ? terbatuk batuk yan kena debu lama...Sejak tu tak pernah tolong lagi...serik..


Allahuakhbar , kehidupan dulu banyak mengajar yan erti kasih sayang dan kekeluargaan....walau apa pun terjadi , kita perlu bersatu dan sepakat...



Rabu, 7 Oktober 2015

HARGA SEBUAH KEPERCAYAAN


ASALAMUALAIKUM...


selamat pagi sahabat...

suka tidak kalau ada orang tipu kita.. 

Tentu kita kecik hati,marah dan menjauh kan diri kan...

Dan ada pulak istilah BOHONG SUNAT...

Ada tu sanggup menipu untuk kepentingan diri sendiri...

Tipu duit , tipu emosi , tipu tipu tipu....

Sampai dah sebati dalam diri...

Asyik menipu...

Bagi yan , yan tak suka orang menipu...

Biasanya yan bagi peluang sampai 3 kali...

Kalau dia tetap menipu ...

Masa akan datang yan akan lebih berhati hati...

Kalau cerita perkara sebenar kan lebih baik...

Daripada tipu orang , lepas tu kantoi , kan ke malu...


Selasa, 6 Oktober 2015

ALLAHUAKHBAR


ASALAMUALAIKUM..


hari ini yan nak sahabat isi jawapan yang yan berikan , jawab dalam hati je ye :


1  Allah menciptakan ketawa dan ______

2  Allah itu mematikan dan ______

3  Allah menciptakan lelaki dan _______

4  Allah memberikan kekayaan dan ____


majoritinya tentu dapat jawab dengan mudahkan

1 menangis
2 menghidupkan
3 perempuan

TETAPI adakah jawapan no 4 kemiskinan ?

Cuba perhatikan  SURAH AN NAJMI  :

" dan Dia-lah yang menjadikan orang tertawa dan menangis " AYAT 43

" dan Dia-lah yang mematikan dan menghidupkan " AYAT 44

" dan Dia-lah yang menciptakan berpasang pasangan lelaki dan perempuan " AYAT 45

" dan Dia-lah yang memberikan kekayaan dan kecukupan " AYAT 48

ternyata jawapan kita betul hanya pa da no 1-3 , sedang jawapan no 4 KELIRU...jawapan ALLAH TA'ALA di dalam Al Quran bukan kemiskinan tapi KECUKUPAN..

SUBHANALLAH ...

sesungguhnya Allah s.w.t hanya memberi kekayaan dan kecukupan kepada hamba-Nya..dan ternyata yang mencipta KEMISKINAN itu adalah diri kita sendiri...

itulah hakikat kehidupan , mengapa orang orang yang sentiasa bersyukur  dan masih tersenyum , walaupun hidup nya sekadar kais pagi makan pagi , kais petang makan petang ..ia akan tetap terus tersenyum dan berasa cukup bukan merasa miskin...

BERHENTI mengeluh , berhenti mengatakan rezeki sikit , agar kita menjadi hamba-NYA yang selalu bersyukur...


JOM ZIKIR

INSYALLAH

INSYALLAH

INSYALLAH

INSYALLAH

INSYALLAH

INSYALLAH

INSYALLAH





Ahad, 4 Oktober 2015

UCAPAN TERIMA KASIH BUAT WAK DAN CIKGU ETUZA



ASALAMUALAIKUM...



baru baru ini yan di temuramah oleh wak lalat , katanya yan top komentar no 4...

banyak juga solan yang ditanya , kesemuanya 20 soalan..

Terima kasih wak kerana sudi temuramah yan...

Kalau nak tengok soalannya , pergilah terjah ke blog 
WAK LALAT..diulangi ..WAK LALAT tau , bukan WAK KENTUT...

http:/tigalalat.blogspot.com/2015/10/september-2015-top-commentators.html


.  

Alhamdulilah , dapat award dari cikgu etuza...

Jadi top komentar bulan september..

Terima kasih cikgu...

Jom terjah blog beliau..

http:/madey09.blogspot.com











Khamis, 1 Oktober 2015

KESEMPURNAAN DALAM KEHIDUPAN




ASALAMUALAIKUM...


Allah menciptakan manusia itu cukup sempurna...

Walaupun ada kekurangan pasti disebaliknya ada kelebihan..

Semakin kita mencari kesempurnaan , semakin kita takkan pernah mendapatkannya..

Kerana kesempurnaan yang hakiki tidak pernah ada , yang ada hanyalah keikhlasan hati kita untuk menerima kekurangan..

BILA TAK MAHU MEMBERI , JANGAN MENGAMBIL

BILA MENGASIHI TERLALU SUKAR DAN SULIT , JANGAN MEMBENCI

BILA TAK MAMPU SAYANG ORANG , JANGAN MEMBUATNYA SEDIH

BILA TAK MAMPU MERINGANKAN BEBAN ORANG LAIN , JANGAN MAKIN MENYULITKAN KEADAAN

BILA TAK SANGGUP MEMUJI , JANGAN MENGEJI

BILA TAK MAMPU MENGHARGAI , JANGAN MENGHINA


JANGAN MENCARI KESEMPURNAAN , TAPI SEMPURNAKANLAH APA YANG ADA PADA KITA