Rabu, 20 Januari 2016

MANDI DAUN


ASSALAMUALAIKUM...



apa khabar sahabat semua ?

Alhamdulillah, sudah ada kelapangan untuk menulis....

Pernah dengar mandi daun tak.??

Kebiasaannya mandi daun ini diamalkan pada wanita yang baru lepas bersalin....

Tapi boleh juga diamalkan oleh wanita lain...

Yan memang amalkan mandi daun jika badan terasa lesu...

Biasanya yan gunakan 7 jenis daun, setiap daun yan ambil 3 helai....

DAUN SIREH , DAUN GARUDA , DAUN PANDAN , DAUN SERAI WANGI , DAUN JAMBU , DAUN SENDUDUK , DAUN LENGKUAS..

Direbus dan dibuat mandi air nya...

Alhamdulillah ringan rasa badan..wangi je bau air mandian ni...

Cubalah...banyak khasiat tersembunyi.tau....

32 ulasan:

  1. akak mandi daun lepas bersalin ja..
    sekarang ada jual segala jenis daun2 tu dalam satu ikatan..balik cuma rebus dan mandi ja..

    BalasPadam
  2. assalamualaikum yan
    nak jugak mandi daun tpi tk tau daun garuda tu daun apa? mk jugak wamgi2 ni

    BalasPadam
  3. xpernah lagi mandi daun ni..mandi bunga biasalah

    BalasPadam
  4. Wa'alaikummussalam Yan...

    Semoga Yan sihat-sihat saja ya...

    BalasPadam
  5. bestnyeeee...akak time beranak kan izara hari tu takde pon mandi daun2 gini...maklum la pantang sendiri2 je sume amik mudah...pasni bole la akak nak manja2 kan diri mandi manda herba2 camni gamaknye...akak selalu beli je yan harba2 mandian ni kat kedai2 jamu tempat akak ni mana nak cekau segala daun2 tu...

    BalasPadam
  6. mandi air daun2 herba wangi tubuh n menyegarkan sekali.

    BalasPadam
  7. Bila kata mandi daun kakak ingat masa pantang Yan. Mak bidah dan mertua kakak siap ada daun durian belanda & daun serai wangi lagi. Warna air pun dah macam air teh. Tapi betul rasa ringan pada badan.

    BalasPadam
  8. Rajin nya yan buat mandi daun...Kakak bersalin pun tak pernah mandi daun sebab tak de sapa nak olahkan.

    BalasPadam
  9. Kak Zai jarang dapat mandi daun sebab susah nak dapat.

    BalasPadam
  10. Ingat masa kecik2 dulu, arwah nenek selalu sediakan air rebusan daun kayu...sedap jer nak tumpang mandi sama...
    Daun garuda tu saya tak kenal...

    BalasPadam
  11. Yan yang dalam kon tu bukan kuih tapi nasi.

    BalasPadam
  12. Rajin betul yan ni tau..
    Akak mandi daun ni 9 tahun yg lalu lepas bersalin si Nabil..
    Nak cari juga lah kan utk segarkan badan balik..

    BalasPadam
  13. my kakak rajin buat .mcm2 daun dia letak . pokok garuda tu dah susah la nak cari yan . pokok serai wangi pun dah tak ada ... dulu mcm2 ada kt kg tu ...

    BalasPadam
  14. masa dlm pantang je lah dulu.. tak pernah buat lagi now..

    BalasPadam
  15. Bagusnya Yan! Tradisional..jimat pun jimat. Daun garuda je tak kenal.

    BalasPadam
  16. saya mandi daun lepas bersalin je yan. rajin betul yan

    BalasPadam
  17. wangi je kan kalau mandi daun, best

    BalasPadam
  18. saya cuma biasa mandi daun limau purut. mak kata boleh hilang bau badan...

    BalasPadam
  19. Bunda mandi air rebusan daun2 ni masa dalam pantang jer...

    BalasPadam
  20. macam mandi bunga je...teringin nak buat tapi bukan daun ..saya badan sentiasa berbau harum

    BalasPadam
  21. ala mummy mandi bunga je.. blom penah buat mandi daun..

    BalasPadam
  22. Mummy pun nak buat jugaklahh nanti.. tp daun yg senang je la.. daun serai, daun lengkuas, daun limau purut, daun kunyit, daun pandan , daun pegaga.. ishhh macam nak masaklahh pulak.. hahahaha

    BalasPadam
  23. baru mummy tau, mandi daun ni tuk org dlm pantang... 1st time dengaq tau.. Macehh Yan..

    BalasPadam
  24. Time lepas bersalin dulu adalah mandi daun.
    Lepas tu takde dah

    BalasPadam
  25. kalu kt kampung akak, kadang org bt mandi sauna ngn daun2 nih...
    tp kalu kt kl mana lah nk cari daun2 nih semua hehehhe

    BalasPadam
  26. lg syiok klu ade mini pool. berendam je. perrgghh.. mau t'tido leez dlm mini pool! ha3..

    BalasPadam
  27. wah bagus sekali i Iryanty..tak letak limau purut ke...daun kan wangi juga tu...

    BalasPadam
  28. wah bagus sekali i Iryanty..tak letak limau purut ke...daun kan wangi juga tu...

    BalasPadam
  29. betul ke kak yan? balik kampung nanti boleh cuba. sini rumah taman. ada daun pandan dengan daun kunyit je hihihihi

    BalasPadam
  30. berapa kali nak mandi ni kak yan

    BalasPadam