Selasa, 26 April 2016

PEMENANG TEKA BERAT ERYNA NUR ZAHRA


ASSALAMUALAIKUM...


Apa khabar sahabat semua ?

20hb 4 genap sebulan ERYNA NUR ZAHRA...

Alhamdulillah demam kuning dah pulih sepenuh nya...

berat pun semakin bertambah 4.4kg....



KEPADA YANG MENEKA BERAT ERYNA ARITU TERIMA KASIH BANYAK2...

BERAT ERYNA SEWAKTU DILAHIRKAN 3.2kg...

PENEKA PALING PANTAS DAN TEPAT

NORHIDANA MISWAN

TAHNIAH...

HARAP BAGI ALAMAT DENGAN SEGERA...



Sabtu, 16 April 2016

MAHU HITAM ATAU PUTIH


ASSALAMUALAIKUM...


"alah berlagak alim , dulu dia lah yang no1"

"ko nak taubat , erm aku berani jamin kejap je tu "

pernah dengar tak ayat2 diatas...

itu lah pandangan segelintir masyarakatkan...

bukan nak beri semangat  , malahan diberi sindiran...

hidup ini perlukan perubahan...

kalau dengar cakap orang je , sampai bila pun tetap ditakuk yang sama...

kalau dulu banyak perkara yang sia sia kita lakukan...

tak salah , jika kita berubah mencari perkara yang baik baik untuk menambah amalan...

bukan berlagak alim , tapi cukuplah hanya Allah yang tahu...

sekurang kurangnya kita hendak berubah..

daripada orang yang pandai mengata , tapi diri sendiri tak pernah berubah...

pilihan ditangan kita sendiri..

mahu terus hitam...

atau menuju yang putih...


INGATAN

JANGAN MENGHARAP UMUR YANG PANJANG...

SEDANGKAN SETIAP TAHUN SEBENARNYA UMUR KITA SEMAKIN PENDEK..

KERANA KEMATIAN ITU SEKELIP MATA..

KITA TAK TAHU BILA DAN DIMANA ..

JANGAN JEMU BERAMAL....

WAALLAHUALAM...




Khamis, 14 April 2016

ROTI MANIS GEBU GEBAS


ASSALAMUALAIKUM...


CUBAAN KALI KE BERAPA ENTAH..

AKHIRNYA MENJADI.... 

SYUKUR ALHAMDULILLAH....



INGATAN

REZEKI APA PUN YANG KITA DAPAT

WALAUPUN SEKEPING ROTI

PERLU LAH ADA RASA BERSYUKUR

Rabu, 13 April 2016

JAGA MULUT


ASSALAMUALAIKUM...



lembutkan lidah dengan zikir...

dan perkataan yang baik baik..

belajar dari kesilapan lalu...

kadang2 diam itu lebih baik dari berkata kata...

bila bercakap fikir dulu..

jangan main sembur je...

ingat senang ke nak minta maaf dengan orang yang terluka...

malu tau tak...tapi sapa suruh lepas cakap...

mujur orang yang terasa tu masih hidup...

kalau tak macamana nak cari dekat alam sana....



INGATAN

tak semua orang boleh terima cara kita...

kita sendiri pun kadangkala tak boleh terima cara orang...

MUHASABAH DIRI ITU PENTING...

Selasa, 12 April 2016

ORANG PAKATAN REWANG SILA AMBIL PERHATIAN

gambar google


ASSALAMUALAIKUM..


sapa pernah pergi rewang , angkat tangan .....

ermmm tentu pernah kan..kecuali katak bawah tempurung  je yang tak pernah...

tahu tak , rewang ini salah satu pengerat tali silaturahim antara masyarakat sekeliling....

tugas tugas orang rewang antaranya..memasak,kopek bawang , buat air gula...

sebenarnya , tanggungjawab orang rewang ini berat....

sebaik baik orang rewang adalah menjaga kebersihan dan tata cara memasak..

sebab orang rewang ini , diamanahkan oleh tuan rumah untuk menyediakan makanan untuk para tetamu....

tapi ada segelintir nya mengambil mudah...

ada sesetengah tempat berasnya tidak dibasuh.....terus lebur dalam air dan terus masak....

ada juga ayam yang telah digoreng tidak ditutup rapat..
sehingga langau bertelur....tapi buat2 tak nampak...terus dihidangkan untuk para tamu...itu yang kadang2 balik dari majlis kenduri keracunan makan..

ada tu sayur2 tidak dicuci langsung....

INGAT , 

itu amanah.....amanah mestilah dilaksanakan dengan betul bukan mengaibkan tuan rumah...

Ahad, 10 April 2016

DARI TEXAS KE SEGAMAT


ASSALAMUALAIKUM  ....


Cuba tengok tajuk...

gempak tak....

syukur Alhamdulillah...

beberapa minggu lalu yan dapat bungkusan dari jauh...

memang tak sangka sangat2.  ..

mungkin ada diantara sahabat blogger dah kenal dengan beliau...

beliau ni yan kenali dengan nama MAK LONG...

Lama juga lah yan kenali mak long nie...

yan suka terjah blok maklong..

kerana disana banyak gambar2 dan cerita menarik dari maklong...

kata orang...tak dapat pergi texas..dengar cerita pun jadilah...

sesiapa yang nak terjah pi lah blog maklong...

misacamyshah.blogspot.com


BUAT MAK LONG

terima kasih bagi yan merasa rempah ratus dari texas..

moga mak long dan paklong diberi kesihatan yang baik dan kehidupan yang baik...

terima kasih maklong..

.luv u mak long  :-))






Sabtu, 9 April 2016

SALAM REJAB



ASSALAMUALAIKUM...


rindu pada dunia blogger...

arap sahabat semua sihat hendaknya...

Alhamdulillah , bulan rejab bertemu lagi....

bermakna lagi 2 bulan ...

bulan ramdhan akan tiba...

puasa ada beberapa hari lagi belum berganti

ermmmm....

banyak perkara yang harus diselesaikan dulu....

salam rejab...nak berbuka apa ye petang ni....


TERIMA KASIH PADA YANG MENEKA BERAT CUCU YAN TEMPOHARI....

PEMENANG NYA DAH ADA....

WALAUPUN RAMAI YANG MENEKA BETUL...

TAPI YAN BAGI YANG TERDAHULU MENEKA..TEPAT...

NANTI YAN UMUMKAN...