Isnin, 7 Disember 2015

DAUN KELEDEK UBAT BISUL


ASSALAMUALAIKUM....

apa khabar sahabat semua ?

arap sihat dan diberi kehidupan yang baik2....

Terima kasih pada yang mendoakan abah yan...

Alhamdulillah , abah Yan dah keluar hospital...

Alhamdulillah , sampai Je rumah segamat yan demam... 

Bukan apa , yan kalau tak sihat , yan tak suka depan mak abah..bimbang mereka risau ..

Dah 3 hari yan demam , punca nya dari bisul yang berada di suatu tempat....sebesar bola ping pong...

Dah lah bengkak...tak ada mata pulak....sakit n bisa sangat2...

Suami cadang bawa ke klinik...tapi , yan terbayang pisau toreh...adoi terus nangis laju2...tak mau , tak mau...

mujur suami banyak pengalaman....Guna petua arwah nenek...

Daun keledek ditumbuk diletak ditempat yang bengkak...

Alhamdulillah , selang 2 hari mata bisul keluar.....

Laju2 cucuk dengan duri pokok limau purut...

Boleh tahan juga banyaknya nanah  dan darah....

sekarang tinggal tunggu bekasnya sebesar duit 50sen,  kering je....

Tapi masih sakit...huhuhuhu...

HARAP MAAF LAMBAT JENGUK RUMAH SAHABAT SEMUA.. 

TERIMA KASIH TAU SINGGAH RUMAH YAN..


JOM ZIKIR

ALLAHUAKHBAR

ALLAHUAKHBAR

ALLAHUAKHBAR

ALLAHUAKHBAR

ALLAHUAKHBAR

ALLAHUAKHBAR

ALLAHUAKHBAR




26 ulasan:

  1. Alhamdulillah dah keluar mata dan dah semakin baik bisul Yan tu..
    Petua dia kena cucuk dengan duri limau purut ye yan..
    Baru akak tahu..

    BalasPadam
  2. allahu....sakitnya bisul... Aniq pun baru je baik dari bisul kak yan.. Aniq kena kat bawah mulut. bengkak besar bibir. Alhamdulillah sekarang dah ok...

    BalasPadam
  3. Aduhhhh...akak pulak yg terasa2 bisa kene bisul...dulu2 time akak kecik penah gak kene bisul kat punggung...berdenyut2 sakitnye...malam2 kene tido meniarap je...dah pecah bisul nye esok2 kering la tu...makan pantang sikit ikan2 gatal dan telur jgn sentuh dulu...

    BalasPadam
  4. Moga cpt sembuh ya yan..mmg sakit kena bisul ni. Seksa nk buat kerja.

    Tak tau pun psl petua tu. Gd sharing.

    BalasPadam
  5. salam kakyan moga cepat sembuh, tu lama tak nampak akak kat blog. terima kasih info kak

    BalasPadam
  6. Alahai kesiannya yan....memang sakit sangat kalau kena bisul..memang betullah petua tu kakak pernah dengar juga.
    Harap yan skg dh sehat .

    BalasPadam
  7. Assalamualaikum yan,
    Innalillah...besarnya bisul tu! Hari baru tau daun keledek boleh dibuat ubat bisul. Dulu masa budak-budak selalu naik bisul, la ni takde dah, mudah-mudahan gitu la.

    BalasPadam
  8. ya Allah yan..berani nya kamu cuma cucuk dgn duri pokok limau..tak bisa ke?

    BalasPadam
  9. Oh ilmu baru ni. Thnks kak yan and cepat2 sihat ye! :-)

    BalasPadam
  10. GI DOKTOR BISUL YAN TU MESTI KENA TOREH SERAM JUGA MUJUR GUNA PETUA LAMA N BISUL CPT MSK...DH HBS NANAHNYA KELUAR OKLAH TU.

    BalasPadam
  11. assalamualaikum yan
    aduh yan sakit tu kalau ada bisul kaknoor dulu2 mmg ada jugak tapi skrg ni alhmdulillah, yan mmg berani jugak ye cucuk dgn duri lagi
    smeoga yan cepat sembuh ya

    BalasPadam
  12. teringat masa kecil dulu, guna daun maliyalam untuk balut luka...

    BalasPadam
  13. Assalamualaikum Yan,

    Harap bisol tidak berulang lagi. Sakit bukan main.. Mak Long pun biasa dapat bisol masa kecik-kecik dulu..terutama tempat nak duduk. Kenalah duduk sengat...

    BalasPadam
  14. ptt lah lama akak senyap...

    aduh seram nya kak sebesar duit 50sen... besar tuh kak....
    baru tau psl petua nih... kene simpan n ingat utk keguaan bila2 terjd...

    moga luka bisul akak cpt sembuh

    BalasPadam
  15. kesian ...banyakkan minum air putih ya..rasanya ada bekuan darah jadi bisul tu Yan...tak ke hospital ke..usah pendamkan..molek ke hospital ya

    BalasPadam
  16. Tak pernah dengar pula tentang petua ini. Terima kasih, perkongsian yg sangat berfaedah...

    BalasPadam
  17. Bunda pun pernah kena bisul kat atas jari...besar duit syiling 10sen... tapi betmata... g klinik swasta...apa lagi kena cucuk hidup2 n dikorek kluakan nanah dan darah kotir... sakittt!!.

    BalasPadam
  18. alahai...memang sakit kalau terkena bisulkan, mujur dah keluar nanah dan darahnya tu, moga sembuh sepenuhnya ya yan

    BalasPadam
  19. Ekin pun xsihat gak kak yan batuk ni..

    BalasPadam
  20. alhamdulillah dah sihat ye Yan.. sakit juga klu bisul tak bermata ni kan Yan.. nasib suami tahu petua tradisional tu..

    BalasPadam
  21. my angah pun pernah kena . kat bawah tengkuk . besar pun lbh krg buah ping pong . gk dia menahan sakit pun dah tau sakitnya mcm mana . baru la ni tau blh guna daun keledek ... p/s ; dah sampai kiriman yan . terima kasih ya .

    BalasPadam
  22. guna daun keledek ke...baru tahu

    BalasPadam
  23. Allahhhh syafakallah kak yan. baru tau jugak daun keledek boleh buat ubat bisul

    BalasPadam
  24. oiye?
    mak mertua kena bisul da agak 3-4 bulan dah.
    nanti nak share info ni la dgn dia.

    BalasPadam