Khamis, 12 Mac 2015

MISTERI LIRIK - SUCI DALAM DEBU - IKLIM



ASALAMUALAIKUM...

engkau bagai air yang jernih..
-itulah diri kita yang sebenarnya ( roh ) ..

di dalam bekas yang berdebu...
- jasad / badan yang asalnya dijadikan dari tanah...

zahirnya kotoran itu terlihat...
- sifat manusia yang suka melihat keburukan org lain...

kesucian terlindung jua..
- hal hal yang baik biasanya tak dipandang dan diambil peduli...

cinta bukan hanya dimata...
- cinta bukan dari sudut syariat sahaja...solat...

cinta hadir didalam jiwa...
- cinta yang hadir dari hati yang suci dan bersih...zikruaallah..

biarlah salah di mata mereka..
- mereka yang benar benar ingin menjadi hamba Allah..dipandang serong oleh masyarakat...

biar perbezaan terlihat antara kita...
- perbezaan antara hamba Allah dan hamba dunia...

ku harap engkau akan terima...
- bermunajat agar diterima ilahi...

walau dipandang hina...
- sebagai hamba yang hina..

namun hakikat cinta kita..kita yang rasa...
- perasaan yang wujud antara hamba dan penciptanya ( Allah ) tidak dapat di ungkap dengan kata kata...

suatu hari nanti pastikan bercahaya...
- di alam akhirat..

pintu akan terbuka..kita langkah bersama...
- bila mendapat syurga bersama sama mereka yang berjaya...

di situ kita lihat..bersinarlah hakikat...
- diri kita yang sebenar..berseri seri dan bercahaya...

debu jadi permata..hina jadi mulia...
- roh mereka yang soleh ..yang hina didunia menjadi mulia di akhirat..

bukan khayalan yang aku berikan..
- kitab AL QURAN..

tapi keyakinan yang nyata...
- kitab yang memberi keyakinan dan cahaya kebenaran...



waallahualam...


28 ulasan:

  1. nostalgia lagu ni, sedap di dengar lirik pun hebat kan

    BalasPadam
  2. Penulis lirik lagu ini yaitu S Amin Shahab memang saya kagumi dan minati sejak dulu. Selain pemilihan perkataan yang mudah difahami, sedap susunannya, lirik dia juga banyak berkisar tentang ketuhan, jiwa dan masyarakat.

    Lagu Kekasih Awal dan Akhir - jamal Abdillah adalah satu contoh yang lain...

    BalasPadam
    Balasan
    1. siapa tahu kan...rentak rock tapi lirik dalam maksudnya...bersifat ketuhanan..

      Padam
  3. lagu evergreen ni. selalu lagu yang bagus, kalau kita sekali imbas dengar macam kisah cinta lelaki pada perempuan. tapi lebih daripada tu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. yan baru tahu hari ini ..lirik tu dalam maksudnya.... :-))

      Padam
  4. Saya juga meminati lagu ini, sampai sekarang masih hafal liriknya.. Lagu ciptaan S.Amin Shahab, M. Nasir, Koprtasa dan Harmoni memang mempunyai lirik ketuhanan yang kuat, sebab itu lagu-lagu seperti 'KepadaMu Kekasih' dan 'Doa' sampai sekarang masih saya ingati lirik dan lagunya... (Saya dulu bekas penyanyi masa kat kolej!)

    BalasPadam
    Balasan
    1. zaman 60an..70an..80an..90an...bait2 lagu nya memang sedap didengar..tak macam lagu sekarang..banyak yang ke laut...

      tak sangka jr juga ada bakat terpendam... :-))

      Padam
  5. wahh x sangka liriknya tersirat macam ni..:)

    BalasPadam
  6. suka lagu.liriknya..iramanya...

    BalasPadam
  7. Lagu ni memang berhantu dan evergreen..

    BalasPadam
  8. Lagu ni memang berhantu dan evergreen..

    BalasPadam
    Balasan
    1. :-)) kalau dengar sekali mesti nak dengar 3 4 kali kan

      Padam
  9. suka layan lagu ni tapi x tahu lak ada maksud tersirat

    BalasPadam
  10. biasa juga dgr dulu2..la tak suka lah plk

    BalasPadam
  11. saya suka pada penjelasan pada lagu tersebut

    BalasPadam
  12. Lagu dulu memang liriknya cantik dan biasanya mempunyai makna yang mendalam.

    Terpulang juga bagaimana cara kita tafsirkan ia.

    tapi lagu ni memang best :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. lagu ni memang ada aura tersendirikan
      .

      Padam
  13. alamak seram sejuk lak bace eer..

    BalasPadam
    Balasan
    1. meremang kan bila dengar lagu ni..coz mendayu dayu

      Padam
  14. Baru tak maksud tersirat lagu ni..
    Best lagu ni, ira suka..
    Tak tau pun ia berunsur ketuhanan.. terima kasih yan, kongsi info ni.. :)

    BalasPadam
  15. Terus lanjut makna lirik yang ini mana ya "Kerana cinta lautan berapi, Pasti akan kurenang jua" maknanya apa ya ?

    BalasPadam