Jumaat, 28 Ogos 2015

JANGAN MANDI KALAU MAHU SIHAT


ASALAMUALAIKUM....


tajuk arini bukan cobaan...

tapi ini betul betul....

Ish ! takkan lah tak mandi....

BETUL...

Jangan mandi...

Yan baru dapat tahu mengapa tak boleh mandi pada 3 waktu ni...


30 minit selepas waktu asar

waktu dimana darah didalam diri kita ketika itu sedang panas...
Jika mandi tika waktu itu badan akan menjadi lelah dan penat untuk melakukan pekerjaan...


setelah waktu maghrib

jantung Kita mulai lemah untuk melakukan pekerjaan..
Jika mandi akan mengakibatkan paru paru boleh dimasuki air  dan boleh menyebabkan paru2 basah..


setelah waktu isyak sehingga pukul 12 malam

jantung beristirehat ..
jika mandi jantung akan menyebabkan kerosakan jantung akibat kemasukan air..
sebaiknya mandilah selepas jam 2 pagi kerana waktu itu akan memberikan tenaga kepada badan...



selain 3 waktu ni...

Jangan ada yang tak mandi pulak...

mesti mandi untuk kebersihan dan kesihatan diri...

walaupun tarif air naik 20sen dan kena catuan...

:-))



28 ulasan:

  1. Assalamualaikum kak,
    Terima kasih atas ingatannya. Cuma bagi saya kalau nak mandi juga waktu itu, mandilah sekadarnya. Orang kata ambil syarat mandi. Kalau biasa mandi 10 gayung, maka mandilah 2 gayung. "wala tusrifu" (jangan berlebih-lebihan)

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikusalam saudara...
      alhamdulilah ..sama2..
      boleh diguna pakai cara saudara..terima kasih

      Padam
  2. heheheh....jgn baca tajuk jer....kang ada yg xmndi kang...kena baca smpai habis hihih

    BalasPadam
  3. Kalay Yan nak tahu kakak tampal hal ini di belakang pintu bilik mandi rumah kakak bagi anak-anak tahu. Lama dah kakak tampal bertahun rasanya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. bagus juga idea akak ni...nanti nak print keluar..nak letak belakang pintu bilik air

      Padam
  4. Maknanya... kalau nak mandi, mandilah sebelum masuk waktu solat....

    tkasih atas info...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu im...
      alhamdulilah..sama2 im

      Padam
  5. Bgusnya tip...tq
    biasa mndi waktu yg di beritahu tu....

    good info

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhamdulilah...sama2 kita ubah cara mandi :-))

      Padam
  6. cemana ye..saya kalau kat rumah macam dah biasa setiap kali sebelum solat kena mandi.tak kira la solat waktu apa pun..kena ubah la nampak gaya nya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama2 kita ubah waktu mandi..boleh ikut saranan

      abu ikhwan dan insan marhaen :-))

      Padam
  7. Ohh baru tahu. Salam jumaat kak

    BalasPadam
    Balasan
    1. kak yan pun baru tahu :-))

      salam jumaat nani

      Padam
  8. hehehhehe tgk tajuk mcm nak tergelak
    dah baca baru paham :)

    BalasPadam
  9. Kikiki...terkejut baca tajuk....kalau tak tahu ni dok main taram mandi ikut dan je selalunye....pernah terbaca kat fesbuk gak rasenye dulu

    BalasPadam
  10. wahh bestnyer kalo mandi beramai2., harhar2

    BalasPadam
  11. Bercakap pasal mandi mlm bahaya utk jantung.. tetiba teringat, apa
    khabarnya nenek Yan yg sakit jantung tu ari?.
    Harap2 sihat.

    BalasPadam
  12. Uishbaru tahu hal ni... dulu x tahu sebab dia apa. Nmpk logiknya tu

    BalasPadam
  13. waktu2 macam tulah yg ramai org nak mandi.. habis keja, badan letih n busuk, mesti nak mandi sebelum solat.. :)

    BalasPadam
  14. Baru tahu..rupanya 3 waktu tu tidak boleh mandi.. saya ingatkan sepanjang hari. Tip yang menarik dari Iryanty.

    BalasPadam
  15. elok plak Kak Yan letak gmbr kambing kan.. mentang kambing x ske air haha..

    BalasPadam
  16. perkongsian menarik.... saya ni.. main mandi je...

    BalasPadam
  17. Ada baca sblm ni nice sharing kak yan insyaAllah akn ekin perbaiki nti

    BalasPadam
  18. maknanya kena mandi sebelum magrib dengan sebelum subuh laaa kan...

    BalasPadam