Isnin, 24 Ogos 2015

LEMPENG KELAPA LEMBUT



ASALAMUALAIKUM...


sarapan apalah agaknya sahabat semua ye ?

Pagi ni yan sarap lempeng kelapa cicah sambal tumis ikan bilis....

Sebenarnya baru berjaya buat...

Sebelum ni lempeng yan buat tak pernah menjadi...

Rasa tepung tak rasa kelapa...

Alhamdulilah dengan cubaan yang tak pernah kenal erti putus asa akhirnya berjaya juga...

Yan guna cara macam ni....

3 cawan tepung gandum....

1 biji kelapa parut...

Secubit garam....

2 sudu minyak masak...

Air yan main agak aje..macam buat cekodok tapi cair sikit je...



BAGAIMANA PULA CARA SAHABAT SEMUA...

SHARE SIKIT :-))



20 ulasan:

  1. akak suka lempeng yg lembik sikit..lembut bila dikunyah...suka cicah dgn kuah kari..

    BalasPadam
    Balasan
    1. samalah dengan yan..sedap kan kak
      :-))

      Padam
  2. Akak pon selalu main hentam je yan alhamdulillah jadi lep pulak....kelapa tu kalau dpt yg muda2 sikit lagi sedap lempengnye....lemak berkrim dan lembut makan camtu je dgn kopi 0 pon dah sedap....tapi kalau ada sambal tumis ikan bilis lagi terangkat

    BalasPadam
    Balasan
    1. yan baru lulus buat kak :-P

      bila dah jadi ..rasa puas hati sangat

      Padam
  3. Sedap tu lempeng kelapa yan,kakak baru buat hari itu cicah dgn sambal tumis juga...bukan saja untuk sarapan sampai makan tengahhari pun dgn lempeng.

    BalasPadam
  4. Hari Sabtu lepas jiran kakak baru bagi kakak lempeng kelapa ni tau yan.
    Siap dia bagi dgn sambal tumis lagi - sedap:)

    BalasPadam
  5. Saya makan kek span pagi tadi...hahaha

    Lempeng ni mmg simple ...tapi sedappppp!

    BalasPadam
  6. Di Utara lempeng juga disebut "peknga" (kependekan dari tempek atas belanga)...

    BalasPadam
  7. saya selalu buat lempeng kelapa manis . jadi tak ada cecah sambal tumis . bab bahan tu , memang main campak je . asal rasa kelapa parut , dah ok le ... heheheee

    BalasPadam
  8. Makanan pagi masa saya kecil dulu... makanan orang susah ketika itu...

    BalasPadam
  9. As salam yan
    lama dah tak berlempeng..
    tgok ni mcm sodap yoo..

    BalasPadam
  10. Assalamualaikum,
    Kat kampung saya panggil lempeng nyor. Memang sedap makan panas-panas cicah dengan kuah kari lawan pula dengan kopi 'o' panas...hmmm tak peduli dah kiri dan kanan...

    BalasPadam
  11. sedapnya yan..lempeng kelapa cicah sambal bilis

    BalasPadam
  12. klau sy....cicah ngn kari nih kak...mmg berpinggan la lempeng tu nnti sy kerjakan hahahaah

    BalasPadam
  13. SUKA MKN tp x pandai buat...biasa mak yg masak kan

    BalasPadam
  14. i looooike lempeng.. tak ske yang garing2 suka yg lembab2..
    sambal ikan bilis yg halus2 tu garing xpe.. dapnye..

    BalasPadam