Selasa, 27 Oktober 2015

JAMBU BOTOL


ASALAMUALAIKUM...


tengok gambar je dah Kecur air liur ...

Mana nak cari eik...

Kewangian buah ni dan rasa masam manis kelat tu buat tak boleh lupa ..

Pernah dulu tengah sedap2 makan...

Baru perasan ada ulat adoi :-(

Sahabat pernah makan buah ni tak..

44 ulasan:

  1. Asalam Iryaty unik tak pernah nampak lah..buah tu..pasti sedap di buat jus kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam cikgu...buah ni tak sedap buat jus..sedap dimakan begitu saje atau cicah garam ke gula ke kicap ke

      Padam
  2. mummy pernah makan... .. masam!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rasa masam tu lah perempuan cari..huhu

      Padam
  3. kat tempat akak ni dipanggil jambu susu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oo baru tahu..lain tempat lain namanya ye

      Padam
  4. Tengok tajuk je dah meleleh air liur k yan..tulah dah lama tak makan jambu ni.
    Baru je 2 hari lepas huby ajak gi cari jambu ni kat perak.:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan..buah ni dah lah wangi..sedap...kecur teramat

      Padam
  5. Salam Yan..
    masa kecil2 dulu sllu makan jambu botol ni.. skrg ni susah dah nak jumpa..cecah kicap+lada..nyum! :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wasalam atiey..haah atiey buah ni dah hampir pupus

      Padam
  6. Kita pgil ni jmbu susu..
    Susah nk dpt..kn
    Kita pun nk juga...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan..memang payah nak dapat dah..nasib tak ngidam

      Padam
  7. Pernah!!! tapi dah lama sangat pokok dia pun dah mati.
    Mrs. A dan kawan-kawan sekampung panggil jambu txtxk ngeh!ngeh!ngeh!

    BalasPadam
  8. JAMBU BOTOL YA YA YAN..TEMPAT KAK SEBUT JAMBU SUSU...SEDAP MENYICAH TU...

    BalasPadam
  9. Aduhai yan ni pagi2 dah buat kakak kecur ....manalah nak cari skg ni, pokoknya pun payah nak jumpa wlpun kt kg.

    BalasPadam
    Balasan
    1. :-)) masa yan buat entri ni pum kecur kak....hihihi

      Padam
  10. Saya juga suka jambu ini, cuma tak ingat di Utara ia dipanggil jambu apa, tapi bukan jambu botol...

    BalasPadam
  11. Assalamualaikum Yan,

    Aduii kecurrrr nengok gambar jambu botol. Teringat zaman kanak-kanak dulu. Buah inilah yang diminati sangat-sangat apabila tiba musim buahnya mulai masak. Yang dah masak lembut tu manis..tapi awas! Kena tengok betul-betul dalam buah tu. Ulat halus mengonek-ngonek tambah protein.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam kak..haah kak..kalau yang masak nak makan..kena hati2..kan

      Padam
  12. sedap gak makan jambu susu botol nih mak kann., ;p

    BalasPadam
  13. Agak berzaman SS tak makan jambu ni... Teliur pulak... Nakkkkkkkkkkkkk!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ss pun pernah makan..ingat ss budak bandar.. Huhuhu

      Padam
  14. Lama dah tak makan buah jambu ni...susah nak carik tambahan dah tak duduk kat kampung.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang payah cari buah ni dah...macam dah payah jumpa pokoknya

      Padam
  15. kaknoor pun lama dh tk mkn buah jambu ni

    BalasPadam
  16. Ha ah tak salah jambu susu....tapi tak lemak macam susu.....masam....dah lama tak makan..

    BalasPadam
  17. sedap nih...akak pun suka yan, tapi susah nak jumpa kat sini, masa kat kampung dulu ada jiran yang tanam pokok ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terliur kan kak...terasa kat tekak :-))

      Padam
  18. Dulu ada tanam kat belakang rumah lama Zumal, masamnya memang tak tergambar...

    BalasPadam
  19. wah... buat menyicah sedapnya... susah dah na dpt sekarang.. mana pergilah gamaknya.. :D

    BalasPadam
  20. first time dengar jambu botol ni. nampak sedap

    BalasPadam
  21. wah saya belum pernah makan jambu botol kak :D

    BalasPadam
  22. Salam singgah sini sis....pernah makan juga ni sis...makan sambil cecah dengan kicap...hihi..

    BalasPadam
  23. Kalau kat tempat akak kiteorang panggil jambu tet_k ....tak senonoh sungguh la diorang ni...hahaha...tapi buah ni memang sedap nak2 kalau dah masak tu lembut dan masam manis rasanye...lama dah tak merasa

    BalasPadam
  24. Sedapnya. Masa kecik2 dulu, pokok dia ni ada kat belakang rumah..Nostalgia sungguh.

    BalasPadam
  25. dulu pernah mkn kak yan skrg susah nk dapat

    BalasPadam