Ahad, 10 Januari 2016

BAYAR HUTANG PUASA SEGERA



ASSALAMUALAIKUM....


kejap je waktu berputar...

Bulan Ramadhan beberapa bulan je lagi...

Banyak juga hutang belum dibayar...

Bayar fidyah atau bayar puasa..

Ermmmm masih difikirkan lagi...

Mungkin buat dua dua kot...insyallah..

------------------------------

Bulan ramadhan kunjung tiba..
Tapi manusia sibuk beli baju raya...
Hutang puasa buat buat lupa...
Wajib bayar tak kira miskin kaya...

------------------


INGATAN

JOM KITA GANTI PUASA .......

HUHUHU ....

BANYAK YANG TERTUNGGAK...








31 ulasan:

  1. Betul tu yan..pejam celik..pejam celik..jap lagi dah masuk bulan puasa kan

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah segala hutang puasa dah settle tahun lepas lg...

    BalasPadam
  3. Assalam. Lebih bagus bayar hutang dalam bulan Syawal juga. Lega lepas tu.

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum, terima kasih atas peringatan ini, baru baru ja fikir belum buat lagi. InshaAllah

    BalasPadam
  5. KALAU ADA HUTANG PUASA SEGERAKANLAH MEMBAYARNYA YA..

    BalasPadam
  6. haah kita pon banyak hari lagi nak kena ganti...terima kasih ingatkan kita :D

    btw, salam kenal dari Germany :D jemputlah dtg baca blog kita:
    jindrisska.blogspot.com

    BalasPadam
  7. InshaAllah...cuba bayar hutang puasa diawal waktu

    BalasPadam
  8. Peringatan yg baik ni Yan...
    Memang ada beberapa hari lagi nih...

    BalasPadam
  9. Tak ada kena ganti :D Bagus ingatan ni kak

    BalasPadam
  10. yannnnnn...hakak pon belom ganti gak ni...hukhukhuk...akak rase lepas bendera merah bulan ni akak nak ganti la...tq laling ingatkan kat sini...

    BalasPadam
  11. kejap benao masa berlalu kan...yg wajib perlu disegerakan hihih

    BalasPadam
  12. Kak Zai dah jadi kanak2 tak ada tinggal puasa cuma kena buat sunat2 aje.

    BalasPadam
  13. allahuakbar...terima kasih kerana mengingatkan

    BalasPadam
  14. huhuhu tulah... dh kene mula byr dh nih

    BalasPadam
  15. Insya Allah..gd reminder Yan. :)

    BalasPadam
  16. Assalamualaikum yan,
    bagus peringatan ini kepada yang ada berhutang puasa. yang mana kena ganti puasa sahaja, ganti puasa. Yang kena bayar sekali dengan fidyah kena la sekalikan dengan fidyah. kalu tidak bertambah nilai tiap tahun. 'Penat' nanti hehe

    BalasPadam
  17. Thanks for the reminder Yan... Muahhh

    BalasPadam
  18. jom ekin baru satu hari ganti.... tekak kering cuaca panas loni

    BalasPadam
  19. Cepatnya masa berlalu. Seperti baru saja berhari raya, kini beberapa bulan lagi puasa pulak...

    BalasPadam
  20. Membayar hutang puasa itu wajib bagi yg berkuasa. Fidyah itu banyak sebabnya. Kalau tertunggak sehingga tahun berikutnya walau bayar fidyah puasa tetap kena ganti (contohnya kalau bayar hutang puasa 2014 tapi baru tahun ini nak bayar). Tetapi kakak bagi contoh kalau mereka yg mengandung tak berpuasa kerana bimbang anak dlm kandungan walau dia bayar puasa, fidyah tetap kena bayar juga. Tak sama kalau dia tak puasa kerana tak tahan sebab lapar. Semua ini kena ambil tahu Yan.

    Harap ramai yg arif bab membayar puasa dah fidyah. Jgn ambil enteng tak nak bayar puasa tapi bayar fidyah. Dua ini Allah berikan ada sebab musababnya. Wallahualam..

    BalasPadam
  21. segerakan . insha Allah yan mampu lakukannya ...

    BalasPadam
  22. assalamualikum yan
    patut lah diam2 rupanya bayar puasa ke baguslah bayar time ni kan sama dgn anak2 kaknoor di Uk sdg bayar bayar puasa sbb magribnya kul 4 ptg subuh pukul 6.30 pgi

    BalasPadam
  23. terima kasih kerana mengingatkan kak yan
    saya juga sedang merancang untuk menggantikan puasa

    BalasPadam
  24. kira ada lagi dua hari huuu. dengan keadaan preggy tak mampu nak puasa direct, takut nanti pengsan ke pitam ke huuuuu

    BalasPadam