Khamis, 8 Januari 2015

ALAMAK ! BAU APA NIE ?

ASALAMUALAIKUM....

kenapalah bau dia nie busuk benar...dah macam bau bangkai...amboi sedapnya mulut tu mengata orang...macamlah diri sendiri tu wangi sangat...kalau dah terbau tu diam2 ajelah...jagalah sikit hati kawan tu...nie main sembur aje...kalau nak menolong tak pe juga...ni makin menyakitkan hati kawan tu...ish ish ish.....tentu ramai dikalangan kitamempunyai masalah berkaitan bau....memang sukar nak mencari ubat berkaitan bau..contohnya bau badan..puas dah pakai berbotol botol deodorant dari semurah murah harga hinggalah semahal mahal harga..tapi tetap juga berbaussss...sabarjelah nak buat macamana...yer tak...apa kata cuba petua orang dulu dulu pulak..

bau mulut

ambil beberapa helai daun sireh..ramas ramas kan di dalam air...kemudian dikumur..buatlah beberapa hari...insyallah..

bau badan

beberapa helai daun limau nipis yang masih muda..tumbuk sehingga hancur..kemudian gentel kecil2 supaya mudah ditelan..makanlah 3 kali sehari..insyallah..

bau ketiak

gosokkan tawas dicelah ketiak beberapa kali..insyallah..


INGATAN
"sesungguhnya ALLAH tiada menganiaya manusia sedikitpun..tetapi manusia sendiri menganiaya dirinya " ( surah yunus : ayat 44 )

19 ulasan:

  1. Bau badan - mak saya suruh mandi dengan rendaman daun limau purut. Pokok limau purut memang subur kat 'taman herba' ibu_suri tapi tu la... penyegan.

    Bau ketiak... ni boleh cuba ni...

    Tapi orang lain tak pernah komplen bau badan saya melainkan ibu_suri aje...

    BalasPadam
    Balasan
    1. isteri kan pengomen paling jujur... :-)) ...

      Padam
  2. Ooo, tawas ye. Rasa mcm ada je tawas kat rumah tu, bukan apa.. akak ni sejak badan makin berisi bau ketiak cepat je naik. Buat malu je.

    BalasPadam
    Balasan
    1. samalah kita kak..badan yan pun besar juga..nampaknya berkesan pakai tawas..alhamdulilah..

      Padam
  3. bau badan boleh hilangkan dengan mandi air daun jambuu :D

    BalasPadam
  4. dan punca lain bau badan ialah dari faktor pemakanan..makanan yg punyai bau yg kuat, makanan berempah..jadi mereka yg sensitif, kena kurangkan makanan2 jenis ni :)

    BalasPadam
  5. Kdg2, perubahan hormon pun penyebab badan berbau tak sedap.

    Good sharing :)

    BalasPadam
  6. bau mulut lah paling takleh tahan... sentiasa kena check doktor tu... and kena study apa punca nya... ishhh kat mana saya nak cari daun sirih banyak2 nih.... selalu risau bau mulut

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang bau mulut satu masalah bagi semua orang..dekat bandar memang susah cari daun sireh :-]

      Padam
  7. alamak kuat sangat ya ..sampai ke blog...terbaik menasihati..hikmahnya besar..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe...memang kuat baunya cikgu..nasihat untuk diri sendiri.. cikgu..agar sentiasa ingat pegangan al quran dan hadis..insyallah..

      Padam
  8. yup, kari buat sesetengah org boleh menghasilkan bau badan

    BalasPadam
  9. Selain dari bau asli yang tidak enak di badan. Ada juga bau 'sangkut' yang ada pada badan. Kelmarin, saya solat disebelah seorang yang mungkin bukan warga tempatan. Warga Bangla atau warga Rohinya (agaknya). Bau pakaiannya aduuuuh, menusuk hidung. Boleh termuntah. Selalunya bau itu bau jemuran pakaian yang tidak cukup kering. Tetapi kita diamkan diri sahajalah. Mujur sejurus selepas salam dia pun terus angkat kaki....

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe..pertama kali dengar BAU SANGKUT...mujur dia cepat beredar kan pak mail :-))

      Padam
  10. Semua petua ni Sya pernah dgr..tp x pernah Cuba kecuali th tawas.. dulu masa lepas² rumah, terjumpa..try la pakai..tp mgkin sbb x de bau, igt x berkesan..( anak dara lg masa tu.. bau bdn pun x de lg)

    BalasPadam