Jumaat, 9 Januari 2015

BUKAN KENA BAYAR PUN

ASALAMUALAIKUM...

kenapa susah sangat untuk memberi salam atau menyahut salam ?
kena bayar ker kalau beri salam atau menyahut salam...rm berapa???
memang ada segelintir dari kita payah untuk beri salam atau menyahut salam..lebih lebih lagi sesama islam..kenapa jadi begitu..mari kita sama2 belajar apa adab2 mengenai salam ni...

ORANG YANG PATUT MENDAHULUKAN SALAM

yang berjalan kepada yang duduk...
yang muda kepada yang tua..
yang berkenderaan kepada yang berjalan kaki..
yang berada diluar kepada yang didalam..
yang berada dibelakang kepada yang didepan...
yang meninggalkan majlis kepada yang berada di majlis..

ORANG YANG MAKRUH DIUCAPKAN SALAM KEPADANYA

orang yang sedang azan dan iqamat...
orang yang sedang mengajar ilmu agama...
orang yang sedang membaca AL QURAN...
orang yang sedang qadha hajat...
orang kafir...
ahli maksiat...

ORANG YANG TIDAK WAJIB MENJAWAB SALAM

orang yang sedang sembahyang..
orang yang sedang qadha hajat..
orang yang sedang mengajar...
orang yang suka meminta minta...
orang yang menerima salam setelah bercakap cakap dengannya...

KELEBIHAN MEMBERI SALAM

mendapat ke redhaan ALLAH...
mendapat doa dari malaikat...
mendukacitakan iblis...
membersihkan hati...
melahirkan kemesraan sesama insan...




INGATAN
" dia ( ALLAH )  yang menghidupkan dan mematikan..apabila dia hendak memutuskan sesuatu urusan..maka hanya dia berkata ' jadilah engkau..maka jadilah ia ' " ( surah al mukmin : ayat 68 )

15 ulasan:

  1. alhamdulillah terima kasih atas perkongsian bersama :)

    BalasPadam
  2. kasabaran itu cabang agama yang ampuh ..dan memberi damai kita

    BalasPadam
    Balasan
    1. umi nazrah - alhamdulilah..sama2 :-))

      etuza etuza - berpegang pada AL QURAN dan HADIS..INSYALLAH..sama2 belajar..

      Padam
  3. alhamdulillah ya tepat sekali..

    BalasPadam
  4. Sunnah baginda yang amat mudah di buat ni, tapi sebagaimana sabdaan baginda " Nanti akan datang suatu masa, pada masa tersebut seseorang hanya akan mengucapkan salam pada orang yang dia kenali saja.”

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih kerana kongsikan disini...memang jarang jumpa orang bagi salam pada yang tak dikenali..ikhtibar untuk diri yan juga..

      Padam
  5. Masa saya kerja kat satu ofis tu dulu, ada sorang boss yg bukan saja kedekut senyuman tapi kedekut menjawab salam. Akhirnya kalau jumpa dia tak sorang pun beri salam sebab kalau beri salam pun dia tak jawab dan buat bodoh aje...

    BalasPadam
    Balasan
    1. kebanyakkan orang kita bila ada pangkat dan harta memang begitulah sikapnya..bongkak..

      Padam
  6. terima kasih atas perkongsiannya. sama sama kita amalkan in sha allah :D

    BalasPadam
  7. Assalamualaikum yan :) Kalau berblogging ni jarang sangat beri salam :p kalau kat luar yer :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumussalam bw...yan pun sama macam bw juga..hehe..main terjah ajer..kalau tel atau jumpa kat luar baru bg salam... :-P...baru belajar sikit2...

      Padam
  8. Iye la.. mmg rasa terkena batang hidung pulak..hehe. pyh ke nak bg salaam.tp jwb tu wajib..Jgn sampai x jawab ..dosa

    BalasPadam