Isnin, 26 Januari 2015

BERDOA DALAM KEINSAFAN



ASALAMUALAIKUM...

betapa ALLAH sayangkan kita...sesungguhnya ALLAH maha mendengar..ingin mengampuni dan menunaikan hajat kita...tetapi kenapa tidak sedikit pun memohon ampun dan berdoa?...apa gunanya kita berdoa hanya di dalam kesempitan dan hal hal dunia..amat kurang kita berdoa bersungguh sungguh didalam berdoa melibatkan soal agama..dosa dosa dan maksiat yang pernah kita lakukan...menangis lah..mengadulah..bersyukurlah....menadah tangan menyerah diri pada ALLAH...



ADAB ADAB BERDOA...


memilih waktu yang mustajab untuk berdoa...

berdoa menghadap arah kiblat dan tangan diangkat sehingga nampak putih ketiak...

jangan terlalu kuat atau terlalu perlahan suara di dalam berdoa....

jangan bersusah payah dalam berdoa maksud nya memilih kalimah atau susunan ayat....

khusyuk dan merendah diri dengan mempamerkan rasa hina dan berhajat yang amat sangat...

dalam keadaan yakin doanya akan diterima....

bersungguh sungguh mengulangi doa doanya...

mulakan doa dengan ALHAMDULILAH dan akhiri dengan selawat keatas nabi MUHAMMAD SAW...




INGATAN
" engkaulah sahaja ( YA ALLAH ) yang kami sembah dan kepada engkaulah sahaja kami memohon pertolongan " 
( SURAH AL FATIHAH - AYAT 5 )


22 ulasan:

  1. peringatan dan perongsian yg baik..insyaAllah sama2 kita buat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. amin...insyallah ..sama2 kita perbaiki diri kita :-)

      Padam
  2. Kak Mirror suka Yan peringatkan. T.kasih. Moga Allah kabulkan doa2 kita.

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama 2 belajar...jadi yang lbh baik..amin..terima kasih kak sam :-))

      Padam
  3. Dalam berdoa pun ada adabnya kan.. ty kak Yan, entry yg Sgt bagus

    BalasPadam
    Balasan
    1. tu lah ..kak yan pun baru terbaca..selalunya kak yan berdoa lepas smbhyang aje..waktu nak tido...hari jumaat..tu yang kak yan simpan di blog sebagai ingatan..

      Padam
  4. Kalau nak berdoa, berdoalah yg sebenarnya terutama selepas solat. Jangan sekadar tulis dalam media sosial: "saya berdoa semoga...." tapi lepas itu kita tak pernah berdoa pun untuk orang itu!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu jr...ada tu siap bersungguh2 doa di media sosial tapi tikar sembahyang pun tak pernah jejak..ikhtibar kpd diri sendiri agar jadi insan yang lebih baik..yan masih belajar dari bawah..untuk ingatan dan amalan..

      Padam
  5. Sayaberdoa tak kira waktu. kekadang, tengah pegang stereng pun saya berdoa.

    Tapi yang paling sering ialah berdoa ketika sujud terakhir...

    BalasPadam
  6. Balasan
    1. :-)) betul tu..yan juga ada buku senjata mukmin

      Padam
  7. Singgah sini ye .. nak tahu blog anda di ciplak atau tidak ? baca entry ni .. harap membantu !


    http://muhammadshahril97.blogspot.com/2015/01/apakah-itu-got-blogger.html

    BalasPadam
  8. Saling inat-mengingatkan itulah yg terbaik dan moga sama-sama dpt kita jadikan amalan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. amin...insyallah...terima kasih kak :-))

      Padam
  9. terima kasih atas perkongsian ni. in sha allah sama sama kita amalkan

    BalasPadam