Isnin, 9 Mac 2015

SAMBAL TELUR SOTONG KERING




ASALAMUALAIKUM...

pagi ni yan  buat sarapan  sambal sotong bersama nasi lemak...

teman2 blogger sarapan apa pagi nie...

jom kita lihat resepi nya : 

250G SOTONG KERING PERLU DIRENDAM 1 HARI...PROSES NI PERLU RAJIN SALIN AIR SOTONG..BARULAH SOTONG TU LEMBUT TIDAK KERAS BILA DIMASAK......

10 BIJI TELUR ( DIREBUS TERLEBIH DAHULU )...

BAHAN BELENDER :

6 biji BAWANG BESAR..

5 ulas BAWANG PUTIH..

10G IKAN BILIS..

20G GULA MERAH...

200G CILI KERING...

GULA...GARAM...PERASA...

TUANG MINYAK MASAK DALAM KUALI UNTUK MENUMIS SEMUA BAHAN DIBELENDER TADI...TUMIS SEPARUH MASAK SAJE...

SUSUN TELUR DAN SOTONG KERING DALAM PERIUK...TUANG BAHAN TUMISAN TADI..GAUL PERLAHAN AGAR SAMBAL TADI SALUT SEMUA TELUR DAN SOTONG....

BUKA API DAPUR KECIL SAHAJA....MASAK SELAMA 2 JAM....AGAR TELUR TU MESRA SAMBAL DAN KEHITAMAN...

JANGAN LUPA DIKACAU SAMBALNYA....BIASA YAN LAKUKAN 10 MINIT SEKALI AKAN BOLAK BALIKKAN..


SELAMAT MENCUBA :-))


27 ulasan:

  1. Emmm sedapp sambal telur tu,, makan plak dengan nasi lemak hihihi,, kalau anie makan hari cuti memang tido balik lan nampak nya hihi,,

    Anie selalu buat sambal telur saja,, anak2 dan suami x makan seafood sebab ada resdung hihi,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. huhuhu..memang anie..akak pun gitulah..pas makan tido...

      Padam
  2. Selalu akak buat sambal sotong sahaja tanpa telur. Mmg nak tiru resepi yan ni.
    Air kalau terlupa salin akan berbau busuk air sotong tu.
    Terima kaseh Yan.. Berkongsi resepi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. cubalah kak...insyallah sedap...masaknya mmg lama..tapi sedap..tak payh beli dah..masak sendiri leh makan puas

      Padam
  3. Sambal terung tu dah sedap dah. tapi bila tambah sotong kering, tu kira kurang umphh.. dengan selera saya.

    Tapi sebaliknya kalau dengan selera ibu_suri...

    BalasPadam
    Balasan
    1. iibu suri boleh jadi geng yan..sebab kami makan apa saje :-))

      Padam
  4. Memang bertambah la makan nasik lemak kalau macam ni punya best sambalnya..hahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu dz...telur pulak sekurang kurangnya 3 biji...dok meratah

      Padam
  5. Tiba2 perut rasa berbunyi... terliur!!

    BalasPadam
  6. Ada yg kata kena rendam dulu sotong tu dgn "ubat khas".. tu yg saya beli2 tapi tak buat, sudahnya bagi kat orang...sebab tak jumpa ubat rendam apa yg menjadi sebutan tu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ubat tu nama nya air abu....tapi yan tak guna coz tak elok untuk kesihatan ..rendam cara yan je sam..insyallah jadi kembng cantik dan lembut...yan dah banyak kali buat guna cara nie

      Padam
  7. b/fast nasik lemak bungkus je..

    BalasPadam
  8. berkecur air liur saya nie..mesti sedapkan

    p/s:Happy blogwalking dari admin blog Hero Borneo

    BalasPadam
    Balasan
    1. :-)) terima ksih..happy blogwalking juga napi

      Padam
  9. terliurlah plk singgah malam2 ni yanti..

    BalasPadam
  10. senang jer tu... besok jugak cheq buat noooo.... tapi cheq jarang makan sotong kering.. makan sotong basah jer...

    BalasPadam
    Balasan
    1. huhuhu...hang jangan wat leceh najib....

      Padam
  11. masak 2 jam atas APi? rasanya x sanggup nk masak resipi ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. esok kalau jm dah kawin jm akan faham...sebagai suri rumah walaupun masak itu 5 jam sekali pun...tetap sabar memasak..untuk suami tersayang...2 jam tu macam setengah jam jer jm oi :-)) ...pikat hati suami melalui makanan kegemarannya

      Padam
  12. ohhh...ehehehe...BAIK...sis JM ni suka masak yg simple je, nampaknya byk lagi perlu belajar nih

    BalasPadam
    Balasan
    1. akak dulu pun tak pandai masak...lepas kahwin banyak benda kena belajar..hubby ..mak..makcik..yang ajar akak sampai pandai...sekarang nie walaupun dah pandai sikit..tapi tetap kena belajar..coz cemburu bila hubby puji masakan org ...huhuhu..kalau hubby puji masakan akak...spender leh koyak oooo..

      Padam
  13. sedapnyaa kak yan. terliur tengok

    BalasPadam