Isnin, 20 April 2015

JANGAN IKUT KETAM !!!



ASALAMUALAIKUM.....

semua orang ingin kan yang terbaik dalam hidup..

rasa diri dah cukup mendidik anak2 dengan ilmu agama yang cukup...akhlak yang baik...

dengan harapan ari tua kita anak2 jaga kita dengan baik..sayang kita...hormat kita...kebajikan kita dijaga...

tapi pernah tak kita terfikir bagaimana kah layanan kita pada orang tua kita sendiri....dah cukup baikah atau kita sibuk dengan urusan diri hingga lupa insan yang selalu mendoakan kita...

kita nak anak kita taat kita...TAPI...pernahkah kita taat orang tua kita...

kita nak anak kita prihatin pada kita...TAPI...pernahkah kita prihatin pada orang tua kita...

kita nak anak kita bila dewasa nanti sering tanya khabar kita...TAPI...dalam seminggu berapa kalikah kita tanya khabar orang tua kita...

kita nak anak kita tak abaikan kita...TAPI...mengapa kita sering abaikan orang tua kita...

bila anak2 melawan cakap kita..kita rasa sedih dan kecewa...TAPI..pernah tak kita terfikir apa yang orang tua kita rasa bila kita melawan cakap mereka...

bila anak2 berjauhan dengan kita..kita rasa rindu dan risau...TAPI...bila dengan orang tua kita begitulah juga mereka rasa bila kita jauh dari pandangan mereka...

kita harap bila ank2 dewasa mereka dapat membantu kita...TAPI...bila orangtua kita minta pertolongan kenapa berbagai alasan diberi sedangkan kita mampu lakukan...

bila kita sakit kita harap ank2 akan jenguk dan jaga kita...TAPI...kenapa bila orangtua kita sakit kita abaikan mereka..

BALASAN ALLAH ITU ADA..CUMA LAMBAT ATAU CEPAT ....

TEPUK DADA TANYA HATI....JANGAN JADI KETAM MENGAJAR ANAK BERJALAN LURUS...

SEMOGA KITA MENJADI ANAK2 YANG MENYAYANGI..BUKAN ANAK2 YANG SERING MENYAKITI...




INGATAN
DOA KEDUA IBUBAPA
ROBBIGHFIRLI WALIWALIDAIYA WARHAMHUMA KAMA ROBBAYANI SOGHIRO...
ya Tuhanku , ampunilah aku dan kedua dua ibu bapaku , rahmatilah kedua duanya , sepertimana mereka mendidik aku sejak kecil "

46 ulasan:

  1. walau pun bunyinya macam sangat mudah.. tapi bila bab nak praktikkan.. ramai yg gagal kan...

    BalasPadam
  2. walau pun bunyinya macam sangat mudah.. tapi bila bab nak praktikkan.. ramai yg gagal kan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu...sebab abak2 maaih kecil kita tak perasan apa yang kita perlu buat dulu...tapi bila anak2 mningkat dewasa baru kita sedar betapa banyaknya kesalahan kita pada ibubapa kita..
      nauzubillah..mudahan kita jadi anak yang tahu membalas budi jasa mereka..amin

      Padam
    2. abak2 maaih = anak2 masih

      salah taip:-))

      Padam
  3. kita adalah contoh terbaik untuk anak-anak

    BalasPadam
  4. Betullah Yan.
    Tapi kadang kita pun boleh nampak di sekitar kita. Balasan Allah berikan tak tunggu lama..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tuhan bayar cash...yan pernah jumpa orang macam nie kak

      Padam
  5. Jangan ikut ketam... Ketam senget... Makan ketam tak pe... he he he..

    BalasPadam
  6. ketam masak lemak sedap.. hehe
    jangan ikut ketam, lambat sampai..jalan senget..hehe..
    betul apa yg kak yan cakap ni.. kita nak org buat baik ngan kita, kita mesti start buat baik dlu (sama perumpamaan)

    BalasPadam
    Balasan
    1. terbaik lah ketam masak lemas..manis kuahnya..

      :-)) betul tu dik...tepat sekali perumpaan tu..

      Padam
  7. betul tu yan.Jangan salahkan anak2 bila satu hari nanti mereka buat pada kita pula...sedangkan itulah yang pernah kita lakukan pada orangtua kita.

    BalasPadam
    Balasan
    1. arap2 mereka insaf sebelum terlambat...

      Padam
  8. Salam. Hee tetibe teringat citer psl ketam nih:
    Ketam ketip kuku kakinya.
    Kawan karib Ketam, Kodok , kata kepada Ketam,
    ”Kenapa kau ketip kuku kaki kau Ketam… kenapa?”
    Ketam kata, “Kuketip kuku kakiku kerana kuku kakiku kelurut..
    kakakku kata, kalau kuku kelurut, kita kena ketiplah!”

    BalasPadam
  9. InsyaAllah sama2 kita jadikan pengajaran.. selalu berdoa moga Allah pula mengasihi ibu bapa kita sebagaimana mrk mengasihi kta sewaktu kecil..

    BalasPadam
  10. Gud sharing.. sama2 beringat utk masa hadapan.. :)

    BalasPadam
  11. Ketam masak lada hitam sedap..hihi..btw, jadi ibubapa bukan perkara mudah.lain la kalo yg jenis suka lepas tangan,kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. yan belum pernah cuba ketam masak lada hitam... :-))

      ada banyak spesis macam ni..salah sendiri tetap kata salah orang tua..

      Padam
  12. assalamualaikum kak yan,, terima kasih atas peringatan,, masih ingin menjadi anak yang terbaik pada mak abah selagi mereka masih hidup insha Allah,,Mak abah terima kasih kerana selalu mendoakan yang terbaik untuk anak mu ini,, ^___^.

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam anie :-)) ... hidup akan terasa pincang jika tiada doa dari ibu bapa....tak kiralah mertua atau kandung tetap kena jaga kebajikan mereka..

      Padam
  13. Apatah lagi anak lelaki..
    tanggungjwb mereka terhadap ibu bapa
    lebih tinggi.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu..tapi kadangkala ibu bapa juga harus paham keadaan anak bila dah berkeluarga...

      Padam
  14. sama sama kita belajar menjadi yang terbaik

    BalasPadam
  15. what u give, u'll get back.. kata omputih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. aduh sekali terus speaking london
      .huhu :-))

      Padam
  16. Sesungguhnya anak2 kita adalah copy right kita...kita adalah acuan untuk anak2 kita...

    Bagaimana acuan begitulah kuihnya....

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu bunda..tapi kalau acuan nya kecik..kuihnya kembang melimpah ..bagaimana pula :-))

      Padam
  17. Saya memang jarang talipon mak malah sesiapa pun.

    Tapi kami adik beradik bergilir balik jaga mak setiap minggu.

    Saya dapat rasakan balasan dari Allah atas sikap anak-anak saya terhadap saya sama sepertimana sikap saya terhadap emak abah saya dulu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. :-(( takut bila kita ingat apa yang kita telah buat dekat mak bapa kita...

      Padam
  18. Syukur akak duduk dekat dgn mak tiap2 hari pon dapat jumpe mak

    BalasPadam
  19. Tq Yan utk peringatan ini...bila dah jadi IBU ni paham sangat apa yg Mak.pak.kite pernah rasa...

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhamdulilah..terima kasih kak..tapi ada juga yang dah jadi mak bapak....tak faham2 apa yang mak pak dia rasa...tetap sukahati hina dan herdik mak pak dia...nauzubillah...

      Padam
  20. Ibubapa tk pyh beli cermin dah...cermin tu kitalh

    BalasPadam
    Balasan
    1. tapi ada juga ibu bapa yang baik..anak2 hampeh..sebab setandan pisang tak sama isinya

      Padam
  21. betul. siapa diri kita sekarang itu lah dia anak kita :) dah jadi seorang ummi ni baru lah dapat rasa apa perasaan mama sebenarnya pada kami

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tapi kalau diri kita A knpa anak2 Z ..sedangkan masa kecil dah didik agama yang cukup....bila besar masing2 tunjuk ego yang melampau2 sampai lupa hormat org tua..

      Padam
  22. amek ketam..!! buat masak lemak cili api.. hehehe gurau2 sket Kak Yan..

    BalasPadam
  23. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

    BalasPadam