Rabu, 20 Mei 2015

CARA SIHAT MEMASAK SAYURAN



ASALAMUALAIKUM...


tubuh memerlukan nutrisi dan mineral yang banyak...salah satu makanan yang perlu dimakan tiap hari adalah SAYURAN...tapi kadangkala cara memasak kita salah..itu yang  membuat kan segala zat sayuran hilang begitu  saja ...


MENGUKUS

dengan mengukus nutrisi dalam sayur takkan hilang...lebih sihat dan segar..mengukus juga adalah cara terbaik untuk memasak sayuran...

MEMANGGANG

sebaiknya tambah minyak zaitun untuk menambahkan nutrisi dan hindari mengunakan minyak sayuran yang mempunyai banyak lemak trans...

GUNAKAN GARAM

tambah sedikit garam agar dapat mengeluarkan aroma dan rasa sedap pada sayur...

MENUMIS

cara ini paling cepat dan mudah  untuk masak sayur..tapi jangan terlalu lama masaknya  kerana akan hilang zat sayuran..

MEREBUS

pada dasarnya merebus sayur boleh mbuat sayur hilang zat..tetapi jika digunakan sebagai kuah air rebusan sayur juga masih mengandungi zat sayuran..



YAN TAK SUKA MAKAN SAYUR...TAPI ADA JUGA SAYUR YANG JADI FEVERET YAN..SEPERTI KOBIS BUNGA...KOBIS BULAT...KOBIS PANJANG...KACANG PANJANG...

PALING TAK SUKA SAYUR SAWI ..PAhiiiiiiiiT :-)) :-)) :-))


24 ulasan:

  1. yang pahit tu ubat yan kena selalu makan tau..banyakkan makan ulam pun best

    BalasPadam
  2. saya suka makan apa juga jenis sayur.. tq yan bagi tips untuk masak sayur

    BalasPadam
  3. Oh kami sekeluarga "hantu sayur".
    Saya suka salad. Sedap mkn dgn cuka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. :-)) wah untunglah suka makan sayur..macam yan pulak kalau tak ia ia tak der disentuh sayur tu

      Padam
  4. selalu nya sy suka menumis (minyak sikit je) & rebus tu Yan..:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. yan pun suka sayur masak air... :-))

      Padam
  5. Sawi pahit sedap lah,yan. Tumis belacan dan bawang putih..

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak suka...tekak ni tak leh ngam ...:-))

      Padam
  6. salam kak yan,, anie suka menumis jerk,, suami suka makan sayur tapi ada sayur yang anie tak makan hihi,, kat rumah kobis hijau memang sentiasa ada sebab itu je yang paling laku,, klu malas masak sayur saya suka potong timun jepun utk mengantikan sayuran,,

    tq info,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam anie :-))

      samalah kat rumah akak..kobis hijau memang sentiasa ad

      Padam
  7. Diana ikut mood. Ada ms rs nak.mkn syur baru masak. Kalo tak makan lauk jelah. En suami pulak bukan penggemar sayur. (^_^)

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah terbalik ni diana...hubby yan suka semua sayur...tapi yan sebaliknya :-))

      Padam
  8. assalam yan...yan suka semua jenis kobis ya...
    kakak semua sayur suka baik yg pahit atau tidak ,lagi suka kalau dibuat kerabu atau ulam saja.Tapi suami dgn anak2 kakak memilih sikit...itu yg malas nak masak bagai2.

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam kak....yan suka kobis masak air...kalau tak ada ikan pun tak pe..asal ada kobis :-))

      Padam
  9. Saya dah lama menggantikan kaedah goreng dengan kukus termasuk ikan, ayam dan daging. Penggunaan minyak dapat dikurangkan, ia baik untuk kesihatan, cuma ia perlukan masa lebih sikit berbanding menggoreng...

    BalasPadam
    Balasan
    1. thumbs up..yan ikan..daging..ayam di bakar...kalau sayur di masak air :-))

      Padam
  10. Akak suka sayo sume jenis sayo pon akak makan....kukus gril panggang...kukus gril panggang...hehehe

    BalasPadam
  11. masak sup.. kukus pun sedap.. lagi2 kalo brokoli..
    kalo makan kat luar jarang order sayur.. bukan apa.. tau dah MSG banyak..

    BalasPadam