Ahad, 28 Jun 2015

CARA MENGATASI MULUT BERBAU DI BULAN PUASA



ASALAMUALAIKUM...


bau mulut orang yang berpuasa seharum kasturi.....
tapi kadangkala bau itu tidak menyenangkan pada orang sekeliling....
timbul rasa malu nak bercakap dengan kawan kawan...

kebiasaanya yan mengatasi bau mulut dengan mengosok gigi selepas makan...dan yang paling penting ..kalau minum minuman bersusu
.jangan lupa kumur...sebab nanti sisa susu dimulut tu akan basi...itu akan menyebabkan bau dan rasa yang tidak menyenangkan..

sayur dan buah juga dapat mengurangi bau mulut...sempat sempatkan memakan buah atau sayur semasa sahur...kerana secara semulajadi ia dapat membersihkan gigi...

kumur dengan campuran baking soda..lemon serta garam ..cara ini dapat membunuh bakteria di dalam mulut...

pastikan juga pengambilan bawang merah dan putih dikurangkan semasa berpuasa...bau bawang merah dan putih amat sukar dihilangkan dan akan tetap bertahan sepanjang hari berpuasa..

makanan yang berasaskan keju sapa yang sanggup  menolak..lebih lebih lagi kek keju  yer tak...untuk menghilangkan bau keju dimulut...ambil hirisan limau..dihisap selepas makan makan makanan yang berasaskan keju...

bila kita berpuasa ..tubuh memerlukan sekurang kurangnya 3 liter air...paksa diri untuk meminum air putih secukupnya ketika berbuka dan bersahur...ini juga dapat mengurangkan bau mulut...

kurangnya karbohidrat pada tubuh juga salah satu punca napas berbau...jadi makanlah karbohidrat yang cukup
..agar nafas kita kekal segar..


insyallah kalau kita amalkan salah satu cara diatas...kita nak bercakap sepanjang hari tanpa henti pun selesa..sebab mulut kita tak berbau...huhuhu


SELAMAT BERPUASA :-))



29 ulasan:

  1. bukankah ada pendapat mengatakan minum banyak di waktu malam tidak baik untuk kesihatan?

    BalasPadam
  2. terimakasih Yan atas tips yg sangat berguna ni..

    BalasPadam
  3. Tips yang bagus. Boleh cuba... :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhamdulilah..terima kasih kak :-))

      Padam
  4. byk ilmu baru ni. hehe. thanks kak yan! :D

    BalasPadam
  5. Good info...saya amalkn minum aur banyak banyak.insyallah sampai petang mulut tak lah bau sangat

    BalasPadam
  6. alhamdulillah, tak pernah lagi alami mulut berbau sampai ada org tegur.. klu nak bercakap ngan org masa puasa, cover2 sikit.. hehe..

    BalasPadam
  7. terima kasih atas info
    p/s : nak kad raya cik en boleh rujuk entry ni
    http://www.nurfuzie.com/2015/06/kad-raya-cik-en-2015.html

    BalasPadam
  8. Kakak sukalah tips ini Yan..
    Terima kasih:)

    BalasPadam
  9. baru pagi ni berkesempatan baca n3 yan ni...banyak tip yg bole hilangkan bau mulut rupenye...akak selalu gosok gigi je lepas makan tapi tak berapa nak berkesan sangat la, lagi kalau makan cik petai...sendiri mau ingat....kikikiki

    BalasPadam
  10. Assalamualaikum,
    selamat berbuka....

    BalasPadam
  11. assalam yan ...bagus lah info yan ,boleh juga mencuba.
    pada kawan2 berbual pun di bulan puasa ni harus faham bila ada yang mulut berbau...ini kan puasa!

    BalasPadam
  12. banyak ilmu dapat. terima kasih kak :)

    BalasPadam
  13. tq utk share ilmu yg berguna nih... kite nih kadang hentam keromo je

    BalasPadam
  14. Lama x singgah sini....tq Kak yan sudi share ilmu di sini!

    BalasPadam
  15. sebenarnya kita sendiri tak sedar mulut kita berbau,, kadang bila bercakap dengan orang baru kita perasan melalui cara mereka menjauhi dari berhadapan dengan kita,,tq kak boleh diguna pakai tips yang kak yan share ni,,tq ^_^

    BalasPadam
  16. klu sesama muslim tak kisah lah mulut berbau sbb sama2 puasa kan ...

    BalasPadam
  17. tq for tip ni kak yan...moga kita dapat mnfaat darinya :)

    BalasPadam
  18. bagus tips ni tapi air soda mmg jm x minum

    BalasPadam

  19. Artikel yang menarik. Memang nafas berbau atau halithosis
    kerap disebabkan oleh kurang penjagaan kebersihan mulut, gigi dan gusi. 

    BalasPadam