Khamis, 2 Julai 2015

AIR BATU UBAT BATUK



ASALAMUALAIKUM ....


Apa khabar semua ?

Mesti ada yang sibuk menyiapkan biskut raya...tak pun tengok dok membuang sawang kat syiling rumah...

Maaf tak dapat berkunjung rumah kalian...line internet rumah yan terlalu slow sesangat...ada tu..yan hanya boleh baca tapi tak boleh komen...Tapi jangan risau..kalau dah ok yan pasti berkunjung :-))

Bulan puasa nie kalau berbuka tak pekena dengan air batu tak sah kan...akibatnya batuk2 melanda....mana taknya..kalau dah berbuka dengan 2 3 jenis air batu....

AIR BATU SEJUK DITEKAK...TAPI PENYEBAB PENYAKIT DALAM DIAM...huhu

Pssssssst....walaupun yan batuk teruk tapi air batu tetap menjadi pilihan...jangan tak minum...mesti minum...


Selamat berpuasa :-))



27 ulasan:

  1. Bagus ke ubat batuk tu Kak Yan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak rahu..baru pertama kali beli :-))

      biasa akak minum huriq madu gamat...

      Padam
  2. Ubat batuk ni sedari saya kecil 1 family amalkn.. sampai sekarang abg saya klu batuk dia akan cari ubat ni..tp saya tak da..sbb saya tak suka ubat ..hihi... dan paling vest sebab dah jumpa yg semulajadi tu yg terus tak amlkn ubat batuk ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. akak dah jenguk rumah lina...akak nak cuba cara lina pulak :-))

      Padam
  3. ibu_suri, kalau batuk mesti cari botol cap ibu n anak ini...

    dalam dok pesan kurangkan minum ais tu, sat lagi bila sampai kat kedai makan tepi masjid kubang semang mesti dia pesan teh ais...

    sedap katanya...

    ye lah tu!

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah betul lah tu im..:-)) teh ais memang sedap...campur limau kasturi lagi terangkat...

      Padam
  4. tu dah semestinya kak yan,,

    kalau boleh air batu kena wat sendiri je,, jangan beli di kedai,, sebab di kedai selalunya guna air yang tak bertapis dan tak masak,,

    saya buat sendiri air batu guna air yang telah dimasak,, tahun ni cuaca sangat panas,, baik berbuka mahupun bersahur mesti kena ada air batu kan,, Alhamdulillah setakat ni air batu daripada air masak dapat mengelakkan sakit tekak insha Allah,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. akak memang minum air batu buat sendiri..cuma kalau dah balik kampung tiada pilihan..tu yang belasah aje minum...:-))

      Padam
  5. semoga cepat sembuh ye kak yan,, maaf ye kak waktu2 ni kurang menziarahi rakan taulan sebab sibuk dengan urusan sendiri,,^_^

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih anie..:-))

      tak apa ..akak faham..

      Padam
  6. Nani tak sempat lagi nak buat kuih raya ke apa. Hihi. Masih di u dua hari sebelum raya baru balik. Semoga cepat sembuh kak :)

    BalasPadam
  7. air batu di kala musim panas kering ni mmg blh undang penyakit tapi still ketagih juga ... layan je la ... awal lagi nak buat kuih raya ni ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu..dah tu sedap diteguk bila berbuka selain puding dan agar2..:-))

      Padam
  8. Satu jenis ubat batuk jer yang saya suka, Prospan sebb rasa dia ala-ala minum teh.
    Seboleh mungkin nak elak batuk, sbb klau dah kena makan bulan baru nak berenti.

    BalasPadam
    Balasan
    1. batuk juga masalah bagi kaum wanita kan diana..bila batuk...air lain turun keluar kan...huhu

      Padam
  9. Semoga yan cepat sembuh...akak pon berbuka hari2 mesti nak perkena air batu tapi nanti akak balas dgn air lemon panas...

    BalasPadam
    Balasan
    1. amin..tq kak...

      yan dah 2 minggu tak minum air lemon..stok kehabisan...huuhu

      Padam
  10. Salam Kak Yan... Tolong beri alamat Kak Yan pada SS boleh? Send kat scdhasein.photo@yahoo.com... Thanks!

    BalasPadam
  11. Cepat sembuh la wahai batuk..SB penah try ubat tu,yan..tapi takda kesan. SB minum air suam saja utk legakan batuk lepas tu.

    BalasPadam
  12. kak yan kita geng....walaupun batuk tetap gigih minum air ais...hehhehe...

    semoga cepat baik batuknyer kak yan yerrrr....aminnnnn hihiiih

    BalasPadam
  13. kak Yan...klau boleh kurang kan minum air batu x baik utk kesihatan...dulu JM suka gak tapi skrg dh kurang....minum sesekali time teringin sgt je

    BalasPadam
  14. mana boleh tahan bulan posa tak minum air ais huuuuu

    BalasPadam
  15. Zumal selalu batuk tapi memang tak akan makan ubat. Hehe...

    BalasPadam
  16. buat air batu sendiri Kak Yan.. itu tak apa minum kalo tengah batuk pun..
    air yang kita dah masak tu sejukkan o buat jadi ais.. yang teruk tu yang ais kiub kat kedai..
    kita tak tahu air apa diorang guna..

    BalasPadam