Selasa, 29 September 2015

IKHLAS HATI


ASALAMUALAIKUM...

sifat ikhlas melambangkan kesucian hati samaada hubungan dengan Allah mahupun hubungan sesama manusua..
Didalam bertaubat juga kita mestilah melakukan dengan benar benar ikhlas untuk bertaubat.jika sebaliknya,taubat itu hanya sia sia..hal ini juga ada terkandung didalam Al-quran, firman-NYA :

"melainkan orang orang yang bertaubat,berbuat baik dan berpegang teguh kepada Allah serta mengikhlaskan agamanya kerana Allah" 
 (surah AN NISA :146)

Setiap perbuatan yang kita lakukan dengan ikhlas bergantung pada niat hati kita..kalau niat sekadar untuk duniawi,hanya duniawilah kita dapat...tapi sebaliknya jika hati ikhlas kerana Allah..ganjarannya sangat besar...waallahualam...

janganlah hanya dimulut mengatakan ikhlas tapi dalam hati sebaliknya...

Kebiasaanya,kita sering dengar " bagilah upah seikhlas hati"

Tapi mengapa sering terjadi "mentang mentang aku kata seikhlas hati,ini je 
ke yang aku dapat"

PATUTKAH BEGITU ???

Kalau hendak lebih , janganlah gunakan ayat SEIKHLAS HATI...

bagi yan ikhlas hati itu adalah semacam sedekah..berapa yang kita dapat itulah rezeki kita...menolong sambil beramal....susah sebenarnya hendak tahu seseorang tu ikhlas...yan sendiri masih belum memahami pengertian ikhlas..

Buah keikhlasan adalah keredhaan Allah yang diberi ganjaran pahala berlipat kali ganda..


INGATAN
"barang siapa yang menyerahkan dirinya kepada Allah sedang dia berbuat baik,maka baginya ganjaran disisi tuhannya,tiada ketakutan atas mereka dan mereka tidak  akan berdukacita"
( surah al baqarah - ayat 112 )



25 ulasan:

  1. sbnrnya bukan senang nk ikhlaskan hati ini kan?

    Jom singgah blog : Nurfuzie.com
    Jom singgah entry ni: Malaika Oil Produk Semulajadi terbaik untuk kulit
    dan juga entry ini Tawaran Iklan Di Blog Cik EN serendah RM10

    BalasPadam
  2. bagilah upah seikhlas hati merujuk kepada berapa banyak kita sanggup bagi..jika mampu bagi la banyak supaya penerima rasa berbaloi dan kita rasa puas hati

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum..

    Terima kasih atas perkongsian ini..
    Sambil baca, saya post-mortem diri, alhamdulillah saya ikhlaskan segala yang telah saya lakukan, so hati sentiasa tenang dan redha.. ;-)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumsalam..sama2..alhamdulilah....insyallah..sama2 kita belajar ikhlaskan hati

      Padam
  4. Kakak ikhlas bersahabat dgn yan..

    BalasPadam
  5. pernah dengar ceramah tentang keikhlasan masa hari keluarga temapt keje hubby dulu..

    "bila kita melakukan sesuatu dgn ikhlas..kita tak kan ingat dah perkara tu..contoh kita pernah bg duit pada seseorang...selagi kita dok ingat,selagi tu niat kita tak ikhlas.."

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haah kan kak. Jadi jangan ingat..kena lupakan .

      Padam
  6. InsyaAllah sllu belajar ikhlas kan hati utk setiap perkara.. belajar redha jg salah satu utk capai jiwa yg tenang.. apa pun ikhlas tau nk kawan dgn yan..hihihi

    BalasPadam
  7. "Ikhlas" satu perkataan yg ringkas tapi amat besar pengertiannye dan maksudnye...masih belajar menjadi manusia yg ikhlas bukan saja pada manusia tapi pada semua makluk jugak...

    BalasPadam
  8. saya ikhlas bersahabat dengan yan, salam kenal dari rakan BBN

    BalasPadam
  9. saya ada penah dengar, maafkan saya kalau silap di sini
    katanya kalau kita cakap saya bagi ikhlas ni
    sebenarnya dah tak ikhlas
    ikhlasnya seseorang hanya boleh ditentukan DIA yang SATU

    BalasPadam
  10. Susah nak ikhlaskan diri kalau tak kena caranya.. eemm.. ntahlah..

    BalasPadam
  11. kena mintak pertolongan dr Allah juga klu betul2 nak sucikan hati especially bab2 sabar, ikhlas etc.
    Sabar dan solat kaitannya sangat banyak, terutama dlm hadith2 sahih.
    Memang benar, nak solat tu pun memerlukan kesabaran.
    Klu tak sabar, laju macam ferrarilah solat kita...


    Cara Buat Air Selusuh Menggunakan Kaedah Islam. Suami Digalakkan Sediakan Untuk Isteri | Diari Mama

    BalasPadam
  12. apa kan daya kita kena ikhlaskan juga akhirnya..kita ikhlas tetapi ada pula orang lain tidak ikhlas maka di sini cabarannya. Tak apa ..kita selalu diujiNya

    BalasPadam
  13. Kadang2 dlm keikhlasan ada ketidak ikhlasan, kadang2 dlm kejujuran ada ketidak jujuran, kadang2 kita bersetuju untuk tidak bersetuju. Hidup sungguh rencam ia tak semudah hamparan...

    BalasPadam
  14. Insha Allah, Allah tahu keikhlasan kita...

    BalasPadam
  15. betul yan, nak ikhlas betul2 memang susah, kadang kita ckp kita ikhlas tapi pada masa yg sama terdetik macam2 dlm hati kan, subhanallah semoga ALLAH pelihara kita dan ikhlaskan hati2 kita sepenuhnya ..

    BalasPadam
  16. ikhlas mmg susah, mmg agak payah. tp, kite buleh cuba. klu b'jaya, bnyk hikmah & ganjarannye.

    BalasPadam
  17. susah nak menilai ikhlas ni. sedangkan diri kita sendiri pun kadang kita tatau betol ikhlas ke tidak

    BalasPadam
  18. ikhlas dalam persahabatan salah tu kak yan...

    BalasPadam