Jumaat, 20 November 2015

DAUN UBI DI PAGI JUMAAT


ASSALAMUALAIKUM...



Syukur Alhamdulillah ,dapat merasai lagi keindahan jumaat...

Damai rasa pagi ini...

Cuti sekolah sudah bermula..

Pasti banyak perancangan sudah dibuat...

Harap sahabat dipermudahkan perjalanan walau dimana berada...

Masih segar diingatan ,  dulu masa balik kampung selalu cari daun ubi...

Buat main masak2...

Main kawin2...

Sapa pernah buat macam gambar atas tu,masa kecik2 dulu...

Main kawin2 mesti kalung kan benda ni....


INGATAN
" dan rendahkanlah dirimu terhadap orang orang yang mengikutimu , iaitu orang orang yang beriman "
SURAH ASY SYURA : AYAT 215


56 ulasan:

  1. saya dikampung terbiasa dengan daun getah sebab mak saya dulu penoreh getah.

    kulit buah getah boleh buat kipas. biji getah kalau bijak memasak boleh dimakan.

    daun getah boleh buat air mandian mayat menggantikan daun bidara.

    kayu getah boleh buat kayu apai dan perabut.

    susu getah... boleh jual....

    BalasPadam
  2. salam jumaat kak :)
    selalu main masak2 je... takdan main kawin2... sebab dulu split identity sikit... haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam jumaat TA..

      tomboy ye masa kecik...

      Padam
  3. Banyak kenangan akak dengan daun ubi ni yan, klu nk cerita boleh jd 1 entri

    BalasPadam
    Balasan
    1. buat kak 1 entri..boleh jadi kenangan ank2

      Padam
  4. Assalamualaikum yan,
    Yan mengingatkan saya pada sesuatu yang telah lama hilang dari minda saya. Masa kecil-kecil dulu memang sangat biasa buat daun ubi macam tu. Allahu rabbi, semakin jauh masa ditinggalkan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam...saudara..

      barulah budak kampung kalau pernah main daun ubi..kan

      Padam
  5. Cuti sekolah bermula , tgk tgk cikgu excited dari budak :)
    main kawen kawen eh kak. hihihi, rindu lakzaman kanak kanak

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha....sabar ye cikgu

      dah main kawin2..pastu main ada ank kan..letak kain batik dalam perut

      Padam
  6. Salam Jumaat Yan..
    selalu jugak main permainan mcm di atas tu masa kecik2 dulu...hihi..
    Sabah hari ini last sekolah sblm bercuti..

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam jumaat atiey :-))

      kan..memang daun ubi aje yang sesuai

      Padam
  7. MASA KECIL MMG SUKA MAIN2 DGN DAUN2 TERMASUK DAUN UBI KAYU...NOSTALGIA YG INDAH DIMASA LALU...

    BalasPadam
    Balasan
    1. :-)) kan kak...budak zaman dulu banyak bermain dengan alam..

      Padam
  8. bhahahaa memang selalu main2 cenggini.. tapi atuk pesan cabut pokok yang ubi nak masak je..
    yang belum masak jangan main2 daun dia.. nnt kena sebat..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sebab kalau petik daun ubi sebelum ambik isinya..nanti isinya pahit

      Padam
  9. Wawee tergimbau lak memori.. Best ni! Waktu kecik2 dulu munmy selalu wat rantai, gelang tangan, gelang kaki.. Hadoiii macam2 ada.. !

    BalasPadam
  10. Akak dulu time kecik2 tak pulak main daun ibu yan...selalu kalau main kawen2 akak guna bunga tapai dan bunga pokok tapak kuda...berkompang guna tempurung kelapa dan makan dalam tin susu....hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. yan makan pakai periuk nenek...nenek.dapat tahu
      .kena bebel sampai ke malam..huhu

      Padam
  11. Zaman kita kecik cuti sekolah banyak di isi dgn membantu kelusrga tak kiralah di rumah ke di kebun ke.main2 pun reka brng mainan sendiri. Anak sekarang kena ada gejet baru menarik mereka duduk di rmh.klo tak merayau ntah kemana2. Daun ubi ni pun mainan zaman ky.siap byat satu set gelang rantsi dan cincin..hihi

    BalasPadam
  12. aiza kecil-kecil dulu selalu main daun bunga raya sebab arwah ayah rajin tanam pokok bunga raya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. daun bunga raya selit dekat telinga :-))

      Padam
  13. Hihi... tengok gambar tu kakak terkenang masa zaman kanak-kanak kat kampung
    Memanglah permainan kita tak lari dari apa yg ada depan mata. Nak harap gadjet mcam budak sekarang manalah ada Yan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul kak..adik2 masih kecil..jadi mainannya ini jelah

      Padam
  14. Dah lama tak main buat rantai dan gelang dari petiol daun uni kayu.....rindu zaman kanak2

    BalasPadam
    Balasan
    1. dah besar main dengan ank2..

      yan main dengancucu

      Padam
  15. Sedapnya yan.....celur daun ubi makan dengan budu..:).Cuti dah mula tapi kami tak rancang apa2 lagi..

    BalasPadam
  16. Nostalgia sungguh bila tengok daun ubi tu yan....kakak kecik2 suka juga buat camtu ,bukan pe teringin nak pakai barang kemas tapi mak tak mampu belikan.



    BalasPadam
    Balasan
    1. kan..keluarga dulu susah..pluang pekerjaan pun tak banyak

      Padam
  17. Wahh...kreatif nya. Masa kecik2 dulu ada jugak main benda ni.

    BalasPadam
  18. Asalam iryanty n family..damai melihatnya..kreatif..aganya ada maksud Allah cipta daun ubi seolah bintang kan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wasalam cikgu...mainan zaman kecil dulu cikgu :-))

      Padam
  19. Rantai daun ubi mmg nostalgia..

    BalasPadam
  20. masa kecik dlu selalu jugak main. bila dah besar pucuk ubi yg paling suka makan. gulai lemak campur ikan sardin. onomnomnom hihihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. nasi panas2..ada ikan kering
      perh sedap2

      Padam
  21. kawen maen2 masa kecik2 k yan kanns., dh besar ni kawen xleh maen2., kehkeh2

    BalasPadam
    Balasan
    1. haah wak..betul tu..dah besar kawin betul2

      Padam
  22. akak pernah main mcm ni Yan..petik daun ubi..buat rantai..

    BalasPadam
  23. slmt mlm yan
    kaknoor main dlm bendang je
    main tangkap ikan panjat pokok mangga haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. selamat kak...
      amboi tak sangka terror manjat...yan setakat pokok rambutan je dulu reti panjat :-))

      Padam
  24. biasa buat zaman bebudak dulu
    sekarang pun kalau masak pucuk ubi ni
    saya akan buat benda yang sama tuk anak-anak

    BalasPadam
  25. pucuk ubi pon sedap. wat masak lemak / rebus gitu je, cicah sambal belacan. perrgghh..! meletop kebabom, noks! he3..

    BalasPadam
  26. meriah dulu zaman aida kekecik.
    bermain dgn alam.
    terbaik....
    then makan plak pucuk ubi masak lemak. aduhai! marbeles.

    BalasPadam
  27. saya klu balik kg cari buah ubi . kat tepi parit byk pokok ubi my kakak tanam . rebus , mkn dgn sambal ikan bilis memang umphhh .

    BalasPadam
  28. Singgah lagi sini Yan..
    Gud nite :)

    BalasPadam
  29. JM pernah buat jgk...buat rantai mcm tu lah

    BalasPadam