Khamis, 19 November 2015

KEBIASAAN YANG KITA LAKUKAN


ASSALAMUALAIKUM...



hah ! nampak tak...nampak tak...

Mesti ramai yang pernah alami situasi sebegini kan...kan...

Kan elok saling membantu...

Jangan bersikap lepas tangan...

Si suami ubah lah sikit sikap tu...kata nak hidup bersama...bila sudah beranak pinak...hal urusan anak2 diserah bulat2 pada si isteri...Langsung tak ambil tahu..

Si isteri pulak jangan lah ,bila suami tu dah menolong , jangan ambil kesempatan pulak...siap kata dalam hati " HAH,RASAKAN"

Suami isteri kena lebih berkerjasama...kata orang tua 

RINGAN SAMA DIJINJING,
BERAT SAMA DIPIKUL...
SALING MEMAHAMI...
DAN TOLAK ANSUR...
BARU HIDUP RUMAHTANGGA BERKAT..
.INSYALLAH..AMIN..



INGATAN
" Ya Tuhan kami,limpahkanlah kesabaran kepada kami dan wafatkanlah kami dalam keadaan kami menyerah diri (kepada-Mu) "
SURAH AL A'RAF : AYAT 126


28 ulasan:

  1. betul tu kak yan.. selalu sangat jadi macam ni. Kekadang benda gini la buat jadi gaduh bila dah nak keluar berjalan-jalan. encik suami, kenalah tolong. Alhamdulillah, hubby sya boleh diharap. Tak siapkan anak pun ok..buat la benda lain kan.....tapi kalau anak lebih dari sorang, ambil la tugas siapkan anak sama-sama..kan cepat kerja siap.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kan..tapi kadang2 akak bebel juga...huhu

      Padam
  2. Seelok2nya saling membantu kan Yan...jgn nak lepas tangan..saling membantu.. itu yg terbaik..beban ditanggung bersama..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu..perkhawinan bukan sekadar sain diatas kertas

      Padam
  3. Assalamualaikum Yan,

    Apa kabar? Semuga sihat dan bahagia. Dalam hemat dan pengelaman juga Mak Long dapati lelaki Melayu agak berat tangan untuk memberi bantuan kepada isteri yang tidak kering tangan di rumah juga di tempat kerja. Ini membuatkan si isteri tidak dapat melapangkan masa untuk diri sendiri. Kadang-kadang silap bagi pihak isteri juga kerana membiarkan keadaan begitu berterusan hingga kadang kala membawa kekucaran dalam rumah tangga dan si suami ambil peluang! Kena banyak berbincang antara suami isteri terutama apabila membanitkan anak-anak dan pentadbiran rumahtangga. Terima kasih Yan memberi ingatan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam mak long...yan n hubby dari alam pertunangan kami dah terapkan sikap saling membantu...kadangkala kami berbagi tugasan

      Padam
  4. hehehe....kita kena mmbetulkan yg biasa dan membiasakan yg betul...

    BalasPadam
  5. Kakak agak bernasib baik Yan selain ada bibik, abang juga jenis buat kerja pantas berbanding kakak ni lambat. Jadi abang dgn bibik yg lebih banyak buat dari kakak ni.. Cuma bab masak memang kakak buat sendiri biasanya. Baik bibik atau abang tak payah bantu masak kakak boleh buat sendiri.

    BalasPadam
  6. tapi saya taklah masuk dalam kategori suami macam tu...he...

    saya....suami yang baiiiikkkkkkk......

    BalasPadam
  7. hidup berumah tangga ni mesti ada tolak ansur yan, jgn nk harap ksn isteri segalanya menguruskan nya, alhmdulillah dpt pasangan yg memahami hehee

    BalasPadam
  8. Kakak pun alhamdulillah abang banyak membantu terutama masa anak2'masih kecil dulu tapi bab mandikan ank memang dia kurang mahir...

    BalasPadam
  9. fuhhhh! nasib la cik boss hakak tak macam orang jantan dalam gambo tu...kadang2 time nak keluar tu dia siap mandi kan lagi si izara...nanti akak siap2 kan je baju anak dia tolong pakai kan... ^_^

    BalasPadam
  10. Memang ada jenis suami yang macam tu.
    Syukurlah suami Mrs. A saling membantu.
    Bak kata omputih give and take

    BalasPadam
  11. Knor semua buat..angkat tong gas pun knor buat..kuat tak...??
    Basuh bilik air cik abe kitolah..
    99% knor buat..sbb surirumah...hihi
    Abe kito sibuk cari ilmu kito nuntut dri dia..
    Mungkin knor ni serba serbi cekap kut..hihi

    Tu sbb Dh tk de benda suami nk buat..urusan anak,byk suami yg urus.

    BalasPadam
  12. Alhamdulillah suami akak rajin menolong

    BalasPadam
  13. betul tu kak, hehehe saya tak kahwin lagi pun. tapi ini realiti sekrang

    BalasPadam
  14. bahhaha nasib la CT sorang.. mak xdela nak uruskan ramai2..
    tapi pernah je tngk suami yg ignore bini ngan anak2.. huurm.. smoga x dapat la suami cemtu..

    tinggal ngan anak2 baru tau =P

    BalasPadam
  15. Bila tgk gambaq ni mesti teringat bila2 hero selalu cakap.. Mummy ni hari2 lambat kalo bersiap nak pergi sekolah.. Dia bukan tak tau.. Mummy bangun awal kena kejutkan anak mandi, nak masak lagi, siapkan breakfast, siapkan bekal ,nak perambat dorang mandi la, iron baju la.. Itu la ini la.. Semua tuk dorang.. Last2 kita lak yg dikondem.. Adehhh kecik besaq ja munmy tgk depa...

    BalasPadam
  16. kena ada toleransi.. barulah rumahtangga kekal bahagia.. ;)

    BalasPadam
  17. Alhamdulillah..suami saya selalu membantu.

    BalasPadam
  18. inshaAllah jika ada masa mestilah membantu saling membantu dan bekerjasama ..berkat rumahtangga kan ...

    BalasPadam
  19. hihihihi tapi kira untung sikit bila uwais dah besar ni. dia nak abi dia je yang siapkan. mandi, pakai baju pampers segala abi yang kena buat. tak nak ummi. maka ummi boleh bersenang lenang suka hati siap diri dan siap barang nak bawak keluar ihihihihi

    BalasPadam
  20. hehe...betullah tu, memang hakikat tu
    sebenarnya dalam rumah tangga perlukan toleransi
    insya allah semuanya mudah

    p/s-masih lagi sama kotak komen ni kak yan. kalau nak, saya boleh tolong buatkan.

    BalasPadam
  21. now, sejak beranak 3 ni, yan.
    asben suh aida bersiap dulu.
    aida da ready, baru dia bersiap.
    ha ha ha... membantu ke ekk?

    BalasPadam
  22. situasi skrg mmg mcm tu kak Yan..susah nk tgk ada suami yg membantu mgkin ada tapi x ramai

    BalasPadam