Khamis, 10 Disember 2015

JANJI YANG TERBUANG


ASSALAMUALAIKUM...



janji ???
mudah sebutannya tapi amat payah untuk melakukannya...

Cuba kita ingat kembali janji kita dengan orang tua kita...

Semasa kecil , kita pasti pernah berjanji dengan orang tua kita :

Akan jaga mereka

Hendak hantar pergi haji

Apa yang mereka minta akan ditunaikan

Gembirakan mereka

Jadi anak yang taat

Sediakan mereka rumah

Bagi duit kerja kita

BETUL TAK !!!

masa kecil macam2 kita berjanji

Kenapa semakin meningkat dewasa , kita lupa janji itu...

Jangan kan bertanya khabar , hendak jenguk jauh sekali....

Ada setengahnya pulak...orang tua baru suruh beli tepung sekampit....terus diherdik....

Lupakah kita...ketika kecil apa saje kita minta..sesusah apa pun orang tua kita pasti akan ditunaikan...
Semakin kita dewasa ada ketika kita juga masih perlukan bantuan mereka....

Tidak malu kah kita....sedangkan waktu kita senang kita lupa mereka..


INGAT

DOA DAN RESTU IBUBAPA SANGAT SANGAT PENTING...

SETITIS AIRMATA KECEWA MEREKA , HIDUP KITA TAKKAN TENANG...

BUKAN HARTA JADI UKURAN...

TAPI KASIH SAYANG YANG MEREKA DAMBAKAN...



32 ulasan:

  1. Betullah Yan. Macam bapak kakak dulu masa kami anak-anak kecik sangat miskin. Tapi sekarang bapak bukan aje senang tapi boleh katakan mewah. Tapi kakak tahu dia rindu anak-anak kumpul semua yg pasti payah kalau bukan kenduri. Kami balik bergilir. Cuma kadang terserempak adalah dua-tiga keluarga terbalik saing.

    Sedih kan... bila kenangkan balik.

    BalasPadam
  2. Kakak mungkin tak dapat beri kemewahan pd arwah makbapak kakak tapi kakak bersyukur sempat diberi kesempatan menjaga mak kakak ketika sisa hidupnya .

    BalasPadam
  3. janji kpd ibubpa jgn dilupakan.

    BalasPadam
  4. saya teringin nak beri lebih dari sekarang pada parents saya, semoga Allah makbulkan

    BalasPadam
  5. Betul tu Yan..
    Sedih pulak CH.. Kedua org tua dah tak ada.. Hanya doa skrg yg diberikan :(

    BalasPadam
  6. Jangan mudah berjanji kalau tak ditepati ;-)

    BalasPadam
  7. Mmg betul mudah berjanji laksanakan blm tntu....

    BalasPadam
  8. Masa kecil saya janji dengan mak nak jadi cikgu, tapi bila dapat tawaran jadi cikgu saya tolak sebab dapat tawaran lain yang lebih saya minati ketika itu. Tapi janji saya yg lain termasuk membina rumah baru utk ibu bapa, insyalllah dapat ditunaikan..

    BalasPadam
  9. baca entri ni, trus kol mak. Haha

    BalasPadam
  10. betul tu yan...akak ni dah tak punya mak ayah, alhamdulillah masih punya mentua, setakat ni cuba menjadi menantu yg baik untuk mereka.

    BalasPadam
  11. Lidah memang tak bertulang dan terlalu mudah untuk berjanji. Masa nak tunaikan memang berat.

    BalasPadam
  12. Janji memang mudah untuk dilafazkan....tapi untuk dikotakan tu yang payah...

    BalasPadam
  13. hati ibubapa ada kala terluka dengan jaji yang diberi..elakkan berjanji tetapi akan berusaha

    BalasPadam
  14. Assalamualaikum yan,
    oww, tarbiah sentap..Terima kasih kerana mengingatkan kepada janji-janji. Usia seumpama dibilah-bilah jari, namun masih banyak yang belum ditunaikan...tiba-tiba, teringat janji dengan Tuhan..
    "Apakah Aku ini Tuhanmu? Mereka menjawab, benar (balaa) bahkan kami menyaksikan."
    Allahu rabbi..al-Quran menggunakan kalimah "Balaa"...

    BalasPadam
  15. Mudah mudahan kita laksanakan janji kita :D

    BalasPadam
  16. janji memang mudah, tunaikan sangat payah.. Al-fatihah utk ibu bapa kita walaupun mereka masih hidup, semoga Allah pelihara mereka walau dimana mereka berada.

    BalasPadam
  17. Takut dan rasa bersalah sgt bila berjanji dan tak dapat tunaikan.. InsyaAllah akan berbakti pada Mak selagi hayat dikandung badan (atie, ayah dah tiada :(..

    BalasPadam
  18. semoga kita mudah melaksanakan janji

    BalasPadam
  19. hargailah mrk ketika mrk masih ada ...

    BalasPadam
  20. b'kongsi rezeki dgn ibu bapa akan buat rezeki dr allah tu jd lebih barakah.

    BalasPadam
  21. berjanji tak pe kalau tak tunaikan kalau tidak berkemampuan sebab kita hanya manusia

    jangan saje2 nk mungkiri la

    lawat speed test unifi post sini

    BalasPadam
  22. Betul tu yan..
    Kdg2 anak2 ni lupa, sibuk dgn hal sendiri..

    Sebolehnya nak berikan yg terbaik utk mak dgn abah.. semoga kita semua dpt terus berbakti pada mereka hingga akhir hayat..

    BalasPadam
  23. Betul tu yan..
    Kdg2 anak2 ni lupa, sibuk dgn hal sendiri..

    Sebolehnya nak berikan yg terbaik utk mak dgn abah.. semoga kita semua dpt terus berbakti pada mereka hingga akhir hayat..

    BalasPadam
  24. cukup takut untuk berjanji kerana risau tidak dapat di tepati itu sbb ucap In shaa Allah

    BalasPadam
  25. terimakasih yan..kerana mengingatkan..
    kena semak balik ni apa yg pernah dijanjikan dgn mak. selalu nya tertangguh sbb kekangan waktu.tapi mak kita tak pernah menagih janji yang kita buat..huhu

    BalasPadam
  26. Moga kita tak lupa pada janji2 kita

    BalasPadam
  27. Syukur mak akak duduk dekat senang akak nak jenguk2 dia...mata masuk abuk la kalau cerita pasal mak ni... :')

    BalasPadam
  28. yang tu namanya anak tak reti dek untung kak yan. patutnya bersyukur la mak ayah tu ada lagi. ada lagi doa yang berkat untuk dorang. moga kita dijauhi dari sikap dan sifat macam tu amin amin

    BalasPadam
  29. berjanji mmg mudah...tp nk tunaikan janji tu cukup payah....

    BalasPadam
  30. assalam yan...akak baru pos cendawan mekah untuk yan semalam

    BalasPadam
  31. berani janji, berani tunaikan.
    rasa2 nyer x dpt tunaikan, jgn la berjanji.
    tgk kemampuan.

    BalasPadam