Sabtu, 14 Februari 2015

WAKTU SIHAT


ASALAMUALAIKUM...

waktu sihat dulu sembahyang ikut rasa hati..kejap buat kejap tidak...

waktu sihat dulu puasa di bulan ramadhan  ambil mudah...

waktu sihat dulu Al Quran tak pernah disentuh..apatah lagi membacanya...

waktu sihat dulu masjid tak pernah jejak walaupun masjid hanya sejengkal dari rumah...

waktu sihat dulu ceramah agama tak mahu pergi..

waktu sihat dulu sedekah amat merugikan...

waktu sihat dulu semua orang dijadikan musuh...

waktu sihat dulu tak pandang anak yatim...

waktu sihat dulu mencari harta bagai menongkat dunia...

bila hanya mata yang mampu bergerak tika itu  baru ingat betapa ruginya diri ini tak mengingati mu ALLAH..masa itu mungkin hanya mampu sembahyang dan berzikir atau membaca dalam hati surah surah yang ingat..nauzubillah..moga kita tak tergolong dalam golongan seperti ini....belajar sentiasa ingat ALLAH setiap masa..ALHAMDULILAH..ALLAHUAKBAR...SUBHANALLAH....NAUZUBILLAH...perkataan yang terlalu mudah untuk diucapkan..tapi amat berat bagi yang lupa ALLAH..



INGATAN
" dan janganlah kamu mengumpat antara satu dengan yang lain..adakah antara kamu ada yang suka memakan daging mayat saudaranya..lalu ia membencinya "
( SURAH AL HUJARAT : AYAT 12 )


26 ulasan:

  1. peringatan yg berguna untuk diri sendiri yg kadang-kadang lalai :)

    BLOG OH! BLOG

    BalasPadam
  2. Allah anugerahkan penyakit bagi yang dulu sihat, supaya lebih mengingatinya...hanya mereka yang cerdik dapat mengambil pengajaran daripada setiap musibah..

    BalasPadam
  3. Yg lebih malang ada yg kelihatan sudah berbaki usia tak lama lagi tapi masih terlupa, masih mengejar harta dunia, seolah-olah dia hidup selama... Semoga Allah akan sentiasa menggerakkan hati kita ketika kita terlupa...

    BalasPadam
    Balasan
    1. insyallah..semoga kita tidak tergolong dalam manusia yang lalai..amin

      Padam
  4. sebab itu kekadang allah bagi kita waktu sakit sebagai peringatan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. kenapa perlu sakit baru ingat ALLAH..sebab tu masa sihat kita kena belajar ingat ALLAH selalu...

      Padam
  5. suka sgt dengan enttri ni sbb kekadang sis JM pun lalai...huhuh....waktu sihat inilah kita gandakan amalan kan Yan

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhamdulilah...:-)) yan pun baru tersedar dari lena yang panjang..sejak ditimpa dugaan ni..hati semakin kesal dengan kelalaian lalu...sama2 lah kita kembali ke jalan yang sepatutnya...insyallah..amin

      Padam
  6. Sebab manusia selalu alpa bahawa sihat itu rezeki, kaya itu rezeki, muda itu rezeki...bila kufur nikmat/ rezekinya,kita abaikan DIA

    BalasPadam
    Balasan
    1. betu tu dz..semua perkara adalah rezeki dari ALLAH..setiap dugaan yang dibagi ada sebabnya..

      Padam
  7. ingat 5 perkara, sebelum 5 perkara.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yup tepat sekali tu leez :-)) ...terima kasih

      Padam
  8. peringatan begini amat sesuai untuk diri saya..

    BalasPadam
  9. manafaat utk kaknoor jugak yg kekadang terlupa alias lalai ni tqvm Yan mengingatkan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama2 kak kita belajar jadi insan yang lebih baik :-)) ..insyallah

      Padam
  10. waktu sihat sepatutnya digunakan membuat sebanyak yang boleh amal kebajikan

    BalasPadam
  11. hargai nikmat yang allah bagi ^^

    BalasPadam
  12. sakit ni kasih sayang Allah untuk manusia tu kembali kepada penciptanya dan tak kahayal dengan dunia jer

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu najib..tapi sementara sihat nie lah kena belajar taat perintah ALLAH..

      Padam
  13. marilah muhasabah diri..tak lepas juga..ada juga terbuat kesilapan..etuza manusia biasa. ya Allah ampunkan kami ya Allah

    BalasPadam
    Balasan
    1. jom muhasabah diri..agar menjadi insan yang lebih baik..insyallah..

      Padam