Sabtu, 28 Mac 2015

AYAM KAMPUNG



ASALAMUALAIKUM....


sedapnya ayam kampung masak kicap....

dah susah nak cari ayam kampung yang benar2 ori...

ayam2 kat dalam gambar tu kawan yan bela...

katanya ayam kampung kacuk...

ayam ni dibagi vitamin setiap hari...walaupun tuannya macam tak ada vitamin...huhuhu..

kalau dulu nak makan ayam kampung cukup senang tapi nak menangkapnya amatlah payah....kena perambat ayam keliling rumah...itu kalau dapat..kalau tak..tangan jelah bau taik ayam lencung...hehehe...

dah tangkap ayam tu... arwah atuk bak sembelih....melenting2 ayam tu dengan leher terkulai....paling best bila nak cabut bulu ayam..punya lah liat nak menariknya....dah dicelur...disalai pulak agar bulu2 ayam yang tertinggal tadi hangus...tak lah nanti termakan bulu ayam...

zaman dulu hidup susah..nilai mata wang kecik tapi masih tak terasa bebanan hidup...zaman sekarang...hidup sederhana..mata wang tinggi..gaji besar...kerja siang malam...tapi masih tak cukup...macam2 nak bayar...terasa bebanan memuncak bila GST akan tiba...





25 ulasan:

  1. ya, orang zaman dulu memang hidup susah. tapi dapat makan sedap2. hati pun senang, jiwa lapang, dapat hirup udara nyaman.

    sekarang, keluar rumah dah pening kepala fikir macam2 benda. salah satunya, ayam kampung yang dah tak berapa original.

    BalasPadam
    Balasan
    1. keluar rumah duit turut keluar juga....

      Padam
  2. Ayam kg pun skrg dah pun dimodenkan yan..

    BalasPadam
  3. Kekadang fikir, hidup masa zaman lampau lebih best kan?

    Tak payah nak fikir cari duit sebab itu semua tanggungjawap mak dan abah.

    Yang kita tau cukup time ada makan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu im...celik mata ingat main...perut lapar balik rumah minta makan :-))

      Padam
  4. sedap kan daging ayam kampung yan...tapi nak dpatkn pun susah skg ni...satu ketika dulu masa kakak teringin nk makan aym kg mesti balik kg arwah bapak kakak mesti tak menghampakan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu kak..memang kampung rumah abah tempat dituju kalau nak makan ayam kampung :-))

      Padam
  5. Kesian mendengar keluh kesah "penderita2 GST". Nanti la.. tunggu Kak Mirror jadi billionaire.. Kak Mirror bg mereka peluang keja dgn gaji yg melimpah ruah.. huahaha...

    *just kidding.. a.k.a angan2 di siang hari.

    BalasPadam
    Balasan
    1. aminnnnnn..mana tahu jadi kenyataan..bagi yan kerja dulu tau sam :-))

      Padam
  6. kalau balik kampung je dpt merasa ayam kampung ni. sembelih 2-3 ekor lepas tu gotong royong cabut bulu ayam. hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu..best kan dapat berkumpul sambil cabut bulu ayam..bergurau senda...masak sama2..makan sama2...

      Padam
  7. ayam kampung pun da kacuk ka skarang ? peergh..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe... orang pun dah banyak yang kacuk ct :-))

      Padam
  8. ayam kampung sedap tapi MAHAL

    BalasPadam
    Balasan
    1. ayam kampung ori memang mahal jm..ayam kampung kacuk murah je..seeekor rm13

      Padam
  9. Btol tu yan ayam kampong sekarang susah nak cari...akak selalu makan ayam tua je tapi mase makan bayangkan kekonon ayam kampong...kikiki

    BalasPadam
  10. Btol tu yan ayam kampong sekarang susah nak cari...akak selalu makan ayam tua je tapi mase makan bayangkan kekonon ayam kampong...kikiki

    BalasPadam
    Balasan
    1. alahai ciannya akak....ayam kampung kacuk nie lembut sikit dari ayam tua dan ayam kampung ori.

      Padam
  11. wahhh.. banyaknye ayam kak yan bela. tp sy xlalu ayam kg seb dok tengok dia mncari makanan dlm longkang..hehe

    zinziemeewah

    BalasPadam
    Balasan
    1. kawan akak yang bela ...tu yang sedap...hahaha

      Padam
  12. Dulu cabut bulu ayam kampung paling malas.Kita sibuk nak main, tapi nak proses ayam punyalah rasa lama.Tapi cerita zaman kanak-kanak ni memang kenangan paling indah untuk dikenang.

    BalasPadam
  13. Knor pun nk bela ayam jugalh yan...

    meriah nmpk ayam2 tu....

    BalasPadam
  14. Abah Sya bela ayam kampung juga dulu..tp asyik kena curi je..Skrg dah x nak bela

    BalasPadam
  15. aya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    BalasPadam