Isnin, 2 Mac 2015

DISEBALIK NAMA NAMA BULAN ISLAM



ASALAMUALAIKUM...

MUHARRAM = ertinya " diharamkan " .... kerana dalam bulan ini dilarang menumpahkan darah...larangan ini berterusan sampai kedatangan islam yang telah memansuhkannya...

SAFAR = ertinya " kosong " ...semua lelaki bangsa arab dahulu..keluar rumah sama ada pergi berperang..meniaga...mengembara dan sebagainya..

RABIUL AWAL = ertinya " menetap pertama " ..pada bulan ini semua lelaki yang meninggalkan rumah telah kembali ke rumah masing masing....

 RABIULAKHIR = ertinya " menetap penghabisan " ... semua lelaki yang tadinya meningalkan rumah telah kembali ke rumah masing masing...

JAMADIL AWAL = ertinya " kering atau beku "...orang arab zaman dahulu mengalami kekeringan air atau air menjadi beku ..parit ..sumur..sungai dan lembah menjadi kering...

JAMADIL AKHIR = ertinya " penghabisan " ..mereka telah mengalami kekeringan air untuk kali yang terakhir..

REJAB =  ertinya " mulia "... bangsa arab zaman dahulu memuliakan bulan ini dgn 1 Rejab mereka akan buka pintu kaabah siang dan malam agar dapt beribadah sepuasnya..

SYAABAN  =  ertinya " berserak serak " ....dalam bulan ini orang arab zaman dahulu berserak serak ke lembah  lembah mencari air disebabkan kekeringan air...

RAMADHAN = ertinya " panas @ terik " ...cuaca pada bulan ini sangat terik hingga orang yang berjalan kaki di padang pasir kalau tanpa alas kakinya pasti  boleh melecur..sabda NABI  SAW.. " bulan ini juga dapat membakar dosa dosa yang lalu "

SYAWAL = ertinya " naik " ...pada bulan ini bila orang arab hendak naik unta dipukulnya belakang unta lalu ekornya naik...sedangkan pada bulan lain tidaklah naik sedemikian...

ZULKAEDAH = ZUL ertinya " yang empunya "...
KAEDAH ertinya " duduk " ...bulan ini semua lelaki tinggal di rumah...tiada yang bermusafir atau mengembara...

ZULHIJJAH  =  ZUL ertinya " yang empunya " ..
HIJJAH ertinya " haji " ...dalam bulan ini lah umat manusia sejak nabi adam melakukan ibadah haji..


INGATAN
" turutlah yang terbaik..dari apa apa yang telah diturunkan kepadamu..sebelum tiba seksaan terhadapmu..kamu tidak menyedarinya "
( SURAH AZ ZUMAR : AYAT 55 )

16 ulasan:

  1. Lebihkurang hanya 3 bulan sahaja lagi, Ramadhan akan bertandang. Entah sempat entah tidak untuk bertemu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu kak cik...insyallah semoga kita sempat merasai kehadiran ramdhan pada tahun ini.amin

      Padam
  2. Ramadhan dah semakin dekat,, alhamdulillah hutang piutang dulu telah dilunaskan insha Allah,, harap sebelum ramadhan dapat buat yang terbaik untuk sambut syaaban,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhmadulillah...hutang kalau dah settle ringan beban sikit kan anie...lom ganti puasa :'-C

      Padam
  3. oh dpt ilmu baru hari ni.. hehe. thanks for sharing :D

    BalasPadam
  4. oh dpt ilmu baru hari ni.. hehe. thanks for sharing :D

    BalasPadam
  5. oh dpt ilmu baru hari ni.. hehe. thanks for sharing :D

    BalasPadam
  6. Sebut pasal bulan2.. terus takut Kak Sam.. Yan.. sbb blom bayar posa ganti.

    BalasPadam
    Balasan
    1. :-(( yan pun sama ...lom ganti lagi

      Padam
  7. terima kasih... info yang baru dalam hidup saya... tak sangka sebahagian dari nama nama tu adalah dari kehidupan biasa orang2 arab...

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama2 najib...alhamdulilah.. :-)) betul tu najib...

      Padam
  8. Bagus entry ni Yan. Selama ni yang akak tahu hanya Ramadhan tu je maksudnya panas. Yg lain ke laut. Terima kasih di atas perkongsian.

    BalasPadam
    Balasan
    1. terima kasih :-)) .. samalah kita..yan pun baru tahu

      Padam