Khamis, 2 April 2015

DULU ATAU SEKARANG LEBIH BAIK ????



ASALAMUALAIKUM...




52 ulasan:

  1. dulu kalau RM10 boleh dapat macam2. Sekarang ayam pun kadang2 cecah RM7++ sekilo. Bawa 50 ringgit macam RM5 je dah

    BalasPadam
    Balasan
    1. ayam kat tempat yan masih harga patut...setakat nie blum jumpa yang 7++....betul tu rm 50 memang nilainya dah tak besar zaman skrg ni

      Padam
  2. dulu gaji 100.. sekarang 1000... sama je...

    BalasPadam
  3. tahun 1897...lama sgt nih. Mmg jauh beza. Main kati2, tak reti..hehee

    BalasPadam
    Balasan
    1. yan pun tak pandai guna katiw ni ujie :-))

      Padam
  4. berbeza eks zaman sekarang ngan dulu..

    BalasPadam
  5. Balasan
    1. duit hantaran nani ada GST x...:-))

      Padam
  6. Masa saya budak-budak dulu ada 1 sen cap keris, juga pernah jumpa duit 1/2 sen dan 1/4 sen walaupun masa itu sudah tak bernilai. Mengikut aruah aruah datuk di zaman dia budak-budak secawan kopi harganya cuma 1/4 sen, memang murah kerana dengan duit 10 sen sudah boleh beli 40 cawan kopi!! Tapi macam mana nak beli 40 cawan kopi kerana gaji guru pada zaman itu baru RM50...?

    Jadi sebenarnya antara dulu dan sekarang sama saja, hidup rakyat sentiasa tersepit antara ekonomi yang tak seimbang....

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu jr..bab ekonomi ni yan memang tak faham...

      Padam
  7. Mase ni la berharap kalau ada bela doremon sekor kat rumah...bila time nak beli barang je balik ke tahun 1900....hahahaha....lawak nak sedapkan hati yan =p

    BalasPadam
  8. Mase ni la berharap kalau ada bela doremon sekor kat rumah...bila time nak beli barang je balik ke tahun 1900....hahahaha....lawak nak sedapkan hati yan =p

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahahha...betu tu...doraemon pinjam mesin masa kejap..nak beli sardin...huhuhu

      Padam
  9. zaman dulu duit 5 sen mmg betul2 bernilai..

    la ni, bawak RM50 gi shopping, alahaiii

    BalasPadam
    Balasan
    1. rm 50 nak pi shopiing ibarat dapat beli tepung je :-P

      Padam
  10. Dulu lain... sekarang lain... hehehe..
    Itu la peredaran zaman..
    Dulu wp hrganya murah, tp nk dptkan brg2 tersebut pun susah..
    Zaman sekarang ni, kita lebih beruntung, yang betul2 fakir dan susah, ada yg membantu, dan mudah memberi bantuan.. zaman mak dlu, nak dpt bantuan anak yatim susah sgt.. harap org2 kg atau sedara mara je tolong..
    Jika nk dibandingkan yg mana lebih baik, sama je dua2 kot, ada pro dan kontranya.. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. thumbs up :-)) ada betulnya juga ye....

      Padam
  11. kak Yan dah tukar pic profail?

    BalasPadam
    Balasan
    1. eh eh eh ye ker !!!

      hehehe :-)) yer jm..pic GST

      Padam
  12. Kalau dah pakai kati dan satu sen masih boleh guna mak-ayah kita pun belum tahu lagi cari duit masa tu dik:)

    Dulu susah dpt duit sekarang mudah tapi mudah juga habis. Pusing-pusing back to square..

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehe betul juga yer kak z....bank dengn mall pun lom ada kan :-))

      Padam
  13. dulu beli nasi 20 sebungkus..sekarang RM2..kuantiti tetapi sama

    BalasPadam
    Balasan
    1. :-)) nasi lemak dulu sedap..nasi lemak sekarang dah tak sedap..

      Padam
  14. entah la yan ..dulu barang murah, tp gaji sikit..skang gaji tetap sikit jugak, tp barang pulak alahaaii melampau2..kita rakyat marhaen ni menderita kat tengah2..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yan sekarang belanja dekat mall aje...kalau kedai runcit kiraannya lbih kepada keuntungan..

      Padam
  15. jANGAN SAMAKAN DULU DAN SEKARANG..
    NILAI WANG SEMAKIN NAIK..
    KALAU DLU GAJI 100 CUKUP DAH, SEKARANG DAH 1000..HEHE..
    (alamak dah taip banyak2 baru persan hurup besar, malas nak taip lagi..)
    hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. :-)) bila tulisan huruf besar senang nak baca ...nilai gaji tak naik2

      Padam
  16. kaknoor suka pesen lama, sbb lama dah tak main sen sen ni kan skrg semuanya hengget2

    BalasPadam
  17. pusing2 sama je yan ,dulu susah amat nak dapatkan duit skg ni mudah tapi barang pula mahal.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tulah ..kan kak....zaman mana2 semua sama je...kena bijak menguruskan kwangan..

      Padam
  18. sen2 je semuanya. skrg? hmm..
    :)

    BalasPadam
  19. purgh.. mana dapat ni kak??? legend sungguh..

    zinziemeewah

    BalasPadam
  20. alamak.. compare masa jauh sangat ni kak ehehe.. iols tak lahir lagi lalalala...

    BalasPadam
  21. dulu dan sekarang tak banyak beza rasanya..dulu barang murah tp gajinya kecik,sekarang barangnya mahal walapon gajinya banyak...

    kuasa membeli kita tetap sama dulu dan sekarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. zaman sekarang macam2 nak bayar...bila pi..bil air..kereta....motor..dan macam2...dah lah barang mahal..tu yang gaji tak cukup :-))

      Padam
  22. nilai duit berbeza ikut zaman..
    tp zaman skrg semua pakai duit..:)
    ais kosong pon kena byr..huhu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu..dah tak jumpa kedai jual air kosong percuma...

      Padam
  23. terpaksa saya cari duit lebih setiap hari..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kena lebih berjimat cermat kan.. :-))

      Padam
  24. dulu kena bawa RM5,, sekarang kena bawa RM50 hihihi,, dunia dah semakin maju a.k.a naik,, apalah nasib anak cucu kita nanti kan,, lepasni pasti setiap pasangan di hadkan kepada dua orang anak sahaja yang macam singapore buat tu hihihi,,,

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau di had kan begitu bagus juga..sekurang kurangnya stabil ekonomi keluarga..

      Padam
  25. Comel je rasa tgk harga tu..ayam 1 kati 6 sen aje eh...paling mahal butter ,70sen..Skrg,x dpt lagi dah harga mcm tu..tu harga 100 tahun dulu tu..hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe tulah memang jauh beza kan...rasanya khidupan sekarang lagi senang walaupun harga barang naik...

      Padam
  26. Dulu pg sekolah bwa duit 3kupang, ada bntuan mkan sbb anak yatim piatu..lauk kri dging tk ada sayur..
    Msa blik bli ais krim malaysia kt rmh org sekupang 1btg..nyut..nyut sampai rmh...sampai plstik ais krim pun nk telan juga...sdppp btul msa tu...bahgia jer rasa..wlu dihimpit fakir...

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu kak..yn dulu klau makan aiskrim mlysia yan suka kunyah plastiknya

      Padam
  27. aya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    BalasPadam