Jumaat, 10 Julai 2015

JANGAN MENGELUH


ASALAMUALAIKUM....




Hati ni kadangkala ada juga mengeluh ...

bila ada perkara yang tak kena...

Dalam diam betapa hati ini jarang bersyukur dengan apa yang ada depan mata...

Ada je tak puas hati...

Rumah tak cukup peralatan...tilam nipis...kipas rosak....KITA MENGELUH....sedangkan betapa ramai lagi orang2 diluar sana yang tidur dikaki lima atau dibawah jambatan...

Bila mak kita masak makanan yang tak kena dengan selera ...KITA MENGELUH...sedangkan berapa ramai orang diluar sana yang tak makan dan tidak dapat merasai air tangan seorang mak...

di tempat kerja gaji tak naik2...KITA MENGELUH...sedangkan berapa ramai orang diluar sana yang gajinya lebih kecil dari kita...

Rasanya banyak perkara lagi yang sering buat kita mengeluhkan...tapi harap2 lepas ni kita sama2 belajar fahami erti bersyukur agar kehidupan kita lebih baik...

22 ulasan:

  1. Moga kita menjadi insan yang bersyukur...

    BalasPadam
  2. Kekadang mengeluh sebab kesilapan yang dilakukan di masa silam. Kalaulah saya dapat kembali semula ke zamaan lampau, banyak perkara yang terpaksa perbetulkan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. masa silam tinggal sejarah..apa yang ada depan mata ..jaga elok2...sama2 kita muhasabah diri :-))

      Padam
  3. bersyukur dengan apa yg ada kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu cik en..ukur baju badan sendiri :-))

      Padam
  4. Terasa dengan entry ni.. bukan tak bersyukur tapi adakala mengeluh juga.. :(
    Kena belajar lebih bersabar lepas ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. maaf andai terasa...entri ini sekadar mengingati diri agar lebih bersabar dan bersyukur... :-))

      Padam
  5. manusia kan kak yan
    saya sendiri taj penah lari dari sifat begitu
    walau sedang upaya mengatasi

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu yy...mengeluh ni seakan akan dah sebati dalam diri..payah betul nak buang..

      Padam
  6. betul tu... setiap kali rasa nak mengeluh, cepat2 laa bersyukur.. setiap kali termengeluh, cover balik dengan syukur... syukur ni akan menghasilkan ion2 positif dlm badan.. berbanding mengeluh akan jadi negatif.. =D

    BalasPadam
    Balasan
    1. thumbs up..betul tu..tapi kadang2 seakan lelah dengan masalah yang datang...

      Padam
  7. Salam Perkenalan...

    Memang betul tu...dulu2 masa belum kerja...rajin bersyukur...sekarang bila dah bekerja...banyak pula yang rasa tak cukup....dan itulah apa yang kita dapat...

    Lapas ni...kena tambah rasa syukur lagi...semoga saya akan berasa banyaknya nikmat yang melimpah ruah

    Astaqfirullah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam kenal :-))

      amat payah nak rasa bersyukur dan hilangkan perasaan mengeluh...mudah mudahan kita dapat perbaiki diri agar lebih baik ..amin ..insyallah

      Padam
  8. orang yang bersyukur akan ditambah nikmat rezekinya

    BalasPadam
  9. Mengeluh tidak menyelesaikan masalah dan jalan sebaiknya bersyukur apa yang ada, yg Allah Taala tetapkan rezeki untuk hambanya.

    BalasPadam
  10. bersyukur dengan nikmat pemberianNya...

    BalasPadam
  11. org yg mengeluh x tahu nk bersyukur...syukur kerana Allah masih beri peluang kita bernafas...kita perlu mengeluh jika amalan baik berkurang bukan mengeluh hal dunia..peringatan utk diri sendiri

    BalasPadam
  12. selalunye yg mengeluh sbb kia banding kan kita dengan org yg berada di atas kita...tapi kalau kita bandingkan kita dengan org yang lebih bawah dari kita...akan terbit rasa syukur....bersyukur dengan apa yg ada itu adalah lebih baik...mendidik jiwa utk tidak riak dan sombong :)

    BalasPadam
  13. tapi selalu je diri ni lupa macam2 nikmat dan mengeluh..
    fitrah kitalah.. tapi boleh diajar hati agar syukur dengan segalanya..

    BalasPadam