Selasa, 6 Oktober 2015

ALLAHUAKHBAR


ASALAMUALAIKUM..


hari ini yan nak sahabat isi jawapan yang yan berikan , jawab dalam hati je ye :


1  Allah menciptakan ketawa dan ______

2  Allah itu mematikan dan ______

3  Allah menciptakan lelaki dan _______

4  Allah memberikan kekayaan dan ____


majoritinya tentu dapat jawab dengan mudahkan

1 menangis
2 menghidupkan
3 perempuan

TETAPI adakah jawapan no 4 kemiskinan ?

Cuba perhatikan  SURAH AN NAJMI  :

" dan Dia-lah yang menjadikan orang tertawa dan menangis " AYAT 43

" dan Dia-lah yang mematikan dan menghidupkan " AYAT 44

" dan Dia-lah yang menciptakan berpasang pasangan lelaki dan perempuan " AYAT 45

" dan Dia-lah yang memberikan kekayaan dan kecukupan " AYAT 48

ternyata jawapan kita betul hanya pa da no 1-3 , sedang jawapan no 4 KELIRU...jawapan ALLAH TA'ALA di dalam Al Quran bukan kemiskinan tapi KECUKUPAN..

SUBHANALLAH ...

sesungguhnya Allah s.w.t hanya memberi kekayaan dan kecukupan kepada hamba-Nya..dan ternyata yang mencipta KEMISKINAN itu adalah diri kita sendiri...

itulah hakikat kehidupan , mengapa orang orang yang sentiasa bersyukur  dan masih tersenyum , walaupun hidup nya sekadar kais pagi makan pagi , kais petang makan petang ..ia akan tetap terus tersenyum dan berasa cukup bukan merasa miskin...

BERHENTI mengeluh , berhenti mengatakan rezeki sikit , agar kita menjadi hamba-NYA yang selalu bersyukur...


JOM ZIKIR

INSYALLAH

INSYALLAH

INSYALLAH

INSYALLAH

INSYALLAH

INSYALLAH

INSYALLAH





28 ulasan:

  1. terbaiklah ..memang kecukupan adalah nikmat yang sangat berharga juga selepas kekayaan..

    Jumpa lagi dan salam singgah dari penulis blog Hero Borneo

    BalasPadam
  2. sentiasa bersyukur dengan rezeki dariNya.

    BalasPadam
  3. Allahuakbar....akak pon jawab salah soalan 4 tu yan....T_T selalu bersyukur dgn segala nikmat dan rahmat...tq Allah

    BalasPadam
  4. Bebaru ini saya ada bercerita kepada Angah tentang orang yang bergaji RM5 tidak cukup tapi bila gajinya dikurangkan kepada RM3, dia merasa cukup...

    Itulah keberkatan...

    BalasPadam
  5. Betul..
    Kemiskinan itu, manusia sendiri yg cipta

    BalasPadam
  6. Betul tu Yan... dah jawab dlm hati.. Allah sebaik2 pencipta..

    BalasPadam
  7. betul sangat2 tu yan, cukuplah kebergantungan kita hanya pada Allah, Dia mencukupkan segala apa yang kita perlukan.

    BalasPadam
  8. betul2...kita je yang selalu rasa kemiskinan kita ni Allah yang beri padahal kita sendiri yang memiskin kan diri kita..

    BalasPadam
  9. Betul tu... kak yan.. allah tidak akan memberi kemiskinan kepada hambanya.

    Kemiskinan manusia datangnya pada manusia itu sendiri...

    BalasPadam
  10. Betul tu kak yan... sesungguhnya allah tidak akan memberi kemiskinan kepada hambanya.

    Kemiskinan manusia itu datang pada diri sendiri..

    BalasPadam
  11. Syukurlah dengan apa yang ada kan kak yan....

    BalasPadam
  12. Terima kasih atas ingatan akak...

    BalasPadam
  13. sabar separuh dari iman...betul tak...hihi

    BalasPadam
  14. sabar... pasti ada hikmah disebalik kejadian yang berlaku...:)

    BalasPadam
  15. moga kita termasuk dalam kalangan orang-orang yang bersyukur dan diberi kecukupan.
    Nice sharing Yan :)

    BalasPadam
  16. kuncinya adalah syukur . bila kita besyukur dgn apa yg kita ada wpun x semewah org lain , hidup kita akan lebih bahagia ...

    BalasPadam
  17. Assalamualaikum Yan,

    Bagus entry ini Yan...penggera minda... Terima kasih.

    BalasPadam
  18. suykran Ya yanti
    ilmu yg bermanfaat

    BalasPadam
  19. tiada istilah miskin.. tapi mencukupi.. Allah know better..

    BalasPadam
  20. allah...betul sangat tu kak yan
    kita biasa dok pandang hak tak elok aje
    sedangkan allah berikan yang terbaik buat kita
    dan dah cukup sempurna

    BalasPadam
  21. byk mana pun kekayaan tak cukup biar sedikit tetapi berkat....rezeki allah itu luas bukan duit semata-mata kesihatan yg baik itu rezeki, anak yg soleh juga rezeki, keluarga bahagia juga rezeki

    BalasPadam