Rabu, 13 April 2016

JAGA MULUT


ASSALAMUALAIKUM...



lembutkan lidah dengan zikir...

dan perkataan yang baik baik..

belajar dari kesilapan lalu...

kadang2 diam itu lebih baik dari berkata kata...

bila bercakap fikir dulu..

jangan main sembur je...

ingat senang ke nak minta maaf dengan orang yang terluka...

malu tau tak...tapi sapa suruh lepas cakap...

mujur orang yang terasa tu masih hidup...

kalau tak macamana nak cari dekat alam sana....



INGATAN

tak semua orang boleh terima cara kita...

kita sendiri pun kadangkala tak boleh terima cara orang...

MUHASABAH DIRI ITU PENTING...

31 ulasan:

  1. Ha'ah... betul tu Yan. Bergurau pun ada batasan kan?. Ai tak rela nak gang dgn insan yg bermulut longkang.. better I say "good bye" dari terjangkit.

    BalasPadam
    Balasan
    1. :-)) ermmm kalau lah yan ada pilihan begitu

      Padam
  2. salam setuju dengan kak yan, insyaAllah sama sama perbaiki diri

    BalasPadam
  3. ada org cakap..walaupun mulut saya ni laser tp hati saya baik tau...
    perghh..sentap kita yg mendengar..kalau hati baik takkan nak bermulut celupar mcm tu

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul tu kak....org yang mulut gini..tak fikir perasaan orang

      Padam
  4. Orang yang suka mengata tu sebenarnya cemburu dgn kelebihan kita yan.
    Elok sangat kena muhasabah diri sendiri jika nak mengata org kan.

    BalasPadam
  5. Itu la bila nak bersembang tu tak boleh laju kan risau tak kena.. berhati-hati dengan hati kan.. inshaAllah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. syok bersembang..lafi kalau dalam group..tu yang tak sedar apa yang keluar..huhu

      Padam
  6. Perpatah orang dulu-dulu "Kerana mulut, badan binasa"

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul2..lagi satu

      terlajak perahu boleh undur...terlajak kata buruk padahnya

      Padam
  7. betul tu yan, adalah lebih baik kita diam jika tidak dapat berkata sesuatu yg baik kan.

    BalasPadam
  8. betul tu...but for me alhamdulillah..sentiasa dikelilingi mrk2 yg positif & jns yg xckp hal org... so gurau2 pun hal sndr je... =)

    BalasPadam
  9. kita semua tak sempurna, muhasabah diri

    BalasPadam
  10. setuju dengan Rai hanya ALLAH yg sempurna
    kaknoor pun minta maaf jugak kalau buat yg terluka kat mana2 ya
    memang kita tak sempurna semua orang ada kekurangan dan kelebihan

    BalasPadam
  11. Waalaikumsalam yati khbar baik alhamdulillah
    Lma tk dtg sini..

    BalasPadam
    Balasan
    1. yan pun lama tak datang umah akak :-))

      Padam
  12. betul.. insyallah lepas ni akan lebih berhati2..

    BalasPadam
  13. hai Kak Yan.. jangan mrajuk k CT lama x datang jenguk..
    ni pun curi2 online kat office dimalam hari.. kang nak balik da..

    BalasPadam
  14. Terima kasih atas ingatan Yanti

    BalasPadam
  15. diam kunci mulut. kunci jari dari menulis yang tidak enak. insyaAllah terpelihara kan kak yan

    BalasPadam
  16. Kata dulang paku yg serpih
    Kata orang dia yg lebih...gitu la yan manusia atas dunia ni...sama2 kite mengejar kebaikan...

    BalasPadam
  17. Assalamualaikum Yan, apa kabar? Lama tidak timbul-timbul..mudahan sihat

    BalasPadam