Sabtu, 30 Mei 2015

HOTEL SCOLAR IN UTM




ASALAMUALAIKUM...


sempat sempatkan update blog...

Bermalam di hotel SCOLAR INN UTM...

agak selesa macam apartment...

mujur ada lift..kalau tidak jenuh mendaki...

kupon sarapan pagi juga disediakan...

Tandas bersih...

Siap ada extra kipas lagi...

Esok majlis resepsi pulak ..

Berdebar2 hati nie coz tak pernah makan beradap di dewan...





Alhamdulilah selesai sudah majlis nikah...



Pengantin dan dua cucu yan :-))

Jumaat, 29 Mei 2015

LEMBUTKAN HATI , HIASI PERIBADI




ASALAMUALAIKUM...


salam jumaat semua :-))

hari ni dah gerak ke jb atas urusan pernikahan anak bongsu...

doakan perjalanan yan  sekeluarga selamat pergi dan balik...

dan dihindari dari perkara 2 yang tidak elok....









TAK LAMA LAGI ADA SESUATU MENANTI BUAT KALIAN :-)) 

Selasa, 26 Mei 2015

KAIN KAFAN KITA DIMANA ?



ASALAMUALAIKUM...


kematian adalah sesuatu yang pasti ditempuhi oleh kita...
samada kita bersedia atau tidak ia tetap berlaku...
dimana dan bila ? hanya Allah yang mengetahui..
mungkin kain kafan kita dah berada dikedai atau sedang diproses dikilang....
waalhualam..

kain kafan tiada poket untuk diisi dengan wang ringgit untuk dibawa ke kubur...
Allah tidak melihat berapa harta yang kita ada...melainkan amal jariah yang kita lakukan semasa hidup...

kain kafan tiada warna atau corak...
semasa hayat kita sibuk berfashion...
ketika ajal menjemput kita ...tubuh kaku tanpa ada daya dan upaya kerana waktu meninggal nanti..Allah tidak menilai berapa indah dan mahal pakaian duniawi..dari designer hebat..yang tetap dipakaikan adalah  kain putih...murah dan dijahit tangan...

kain kafan kita sama sahaja...
sama harganya...
sama warnanya...
sama cara pemakaiannya...
menutupi sekujur tubuh dari kaki hingga kepala.


LALU...


masih adakah rasa angkuh dalam diri kita ? 

menganggap diri kita lebih mulia ..baik...dan benar dari orang lain .

sama2 kita muhasabah diri... 

tak semestinya orang tutup aurat itu hatinya baik...

dan tak semestinya orang yang mendedah aurat itu jahat...

waallahualam...hanya Allah mengetahui...

DARI DIA KITA DATANG...

KEPADA DIA KITA KEMBALI..





Isnin, 25 Mei 2015

JIMAT DAN BAJET



ASALAMUALAIKUM...



alhamdulilah....siap juga akhirnya....

gigih yan menyiapkan kotak bekas tuala muka untuk diberi pada para tetamu...

sekarang nie hubby sedang menyiapkan meja jepun pulak... :-))

mana yang boleh buat sendiri..yan n hubby buat...

kalau semua nak beli rasa membazir pulak...

maklumlah anak bongsu....





Sabtu, 23 Mei 2015

CUAK DALAM TERUJA




ASALAMUALAIKUM...


lebih kurang 3 minggu lagi majlis bertandang dekat rumah yan...

agak bz sedikit menyiapkan buah tangan untuk para tetamu...

sebenarnya ada sedikit cuak sebab pertama kali buat majlis sebesar nie...

memang tak nafikan yan kurang tidur sejak 2 menjak nie...

fikiran asyik fikir tentang majlis tu je.....

lauk cukupkah ? nasi sedap tak ?  jemputan terlebih atau terkurang ?
 saudara2 muat tak tidur rumah ?  arap2 api air  ada tak ? 

aduh banyak nya yan fikir....

mudahan cuaca ok...kesihatan ok...majlis dipermudahkan...amin

DALAM MASA YANG SAMA HATI NI  TAK SABAR DAPAT CUCU BARU....



Jumaat, 22 Mei 2015

NEVER GIVE UP



ASALAMUALAIKUM....



salam jumaat....

kejap jer dah masuk bulan syaban...

mudahan diberi umur dan kesihatan yang baik untuk bertemu ramadhan...

amin...







Khamis, 21 Mei 2015

GIGI KARAT




ASALAMUALAIKUM...


gigi adalah salah satu anugerah yang diberi Allah untuk kita gunakan untuk mengigit..mengunyah..mengoyak..mematahkan dan salah satu aset kecantikkan bagi wanita..

kuning2 bukannya emas tapi karat gigi yang dah melekat akibat tak di  gosok...tentu malu kan..muka dah ok..tapi gigi pulak yang kurang enak mata memandang..

arini yan nak kongsikan beberapa petua untuk hilangkan kuning gigi...selain arang..insyallah..



BAKING SODA

ambil sedikit baking soda dicampur sedikit ubat gigi..buatlah 2 kali seminggu...insyallah..


LEMON

perah jus lemon dicampur sedikit air putih...dikumur selepas gosok gigi...insyallah..


EPAL

mengunyah sebiji epal setiap hari..insyallah...


JENIS BERRY

hancurkan lalu ditempel pada gigi...insyallah..



Rabu, 20 Mei 2015

SELIPAR RAYA 2015 ?




ASALAMUALAIKUM..





CARA SIHAT MEMASAK SAYURAN



ASALAMUALAIKUM...


tubuh memerlukan nutrisi dan mineral yang banyak...salah satu makanan yang perlu dimakan tiap hari adalah SAYURAN...tapi kadangkala cara memasak kita salah..itu yang  membuat kan segala zat sayuran hilang begitu  saja ...


MENGUKUS

dengan mengukus nutrisi dalam sayur takkan hilang...lebih sihat dan segar..mengukus juga adalah cara terbaik untuk memasak sayuran...

MEMANGGANG

sebaiknya tambah minyak zaitun untuk menambahkan nutrisi dan hindari mengunakan minyak sayuran yang mempunyai banyak lemak trans...

GUNAKAN GARAM

tambah sedikit garam agar dapat mengeluarkan aroma dan rasa sedap pada sayur...

MENUMIS

cara ini paling cepat dan mudah  untuk masak sayur..tapi jangan terlalu lama masaknya  kerana akan hilang zat sayuran..

MEREBUS

pada dasarnya merebus sayur boleh mbuat sayur hilang zat..tetapi jika digunakan sebagai kuah air rebusan sayur juga masih mengandungi zat sayuran..



YAN TAK SUKA MAKAN SAYUR...TAPI ADA JUGA SAYUR YANG JADI FEVERET YAN..SEPERTI KOBIS BUNGA...KOBIS BULAT...KOBIS PANJANG...KACANG PANJANG...

PALING TAK SUKA SAYUR SAWI ..PAhiiiiiiiiT :-)) :-)) :-))


Isnin, 18 Mei 2015

Sabtu, 16 Mei 2015

TASBIH



ASALAMUALAIKUM....


sudah dekat seminggu yan dikampung...

kesihatan nenek yan semakin tak menentu..

doktor pakar jantung mengesahkan salur jantung nenek tersumbat...

tak boleh cerita panjang pasal nenek...mata nie masuk habuk ...

maaf yer pada teman2 kerana yan lambat berkunjung umah kalian...




Rabu, 13 Mei 2015

SARANG TEBUAN JANGAN DIJOLOK




ASALAMUALAIKUM...


aku ni bukan lah baik sangat TAPI aku tahu cara hormat orang yang lebih tua bahkan sesama manusia....

Aku tak nafikan aku memang cepat emosi kalau ada perkara yang melibatkan orang yang aku sayang lebih2 lagi mak abah dan suami aku dipijak2...

Mana rasa hormat kau...yang aku pelik tu anak kurang ajar bapak boleh sokong...kesian kau punya bapak macam tu...

Kadang aku fikir..macamanalah bila hari tua makbapak dia nanti....jangan jadi macam cerita ANAKKU SAZALI udah lah ye....

Baru senang sikit dah berlagak...hello kawan..jangan menongkat dunia..balasan Allah itu ada.. cuma lambat atau cepat...

Apalah yang dibanggakan sangat dengan hal dunia yang selalu kau ungkitkan...kau buat amal tapi kau mendabik dada bangga diri..megah kau kata pahala kau lebih banyak dari orang lain...aku pelik tengok kau nie..belajar agama tinggi katanya...tapi hal pahala yang kau banggakan...

Bukan ke pahala tu..kita tak tahu samada Allah bagi atau tidak..mungkin Allah bagi tapi kalau dah riak dan takabur mungkin Allah tarik balik...waallahualam..

Nauzubillah semoga aku tak jadi macam dia..gila pangkat..gila pujian...gila harta...gila nama...



















NILAI UCAPAN MAAF




ASALAMUALAIKUM....


" saya minta maaf ...saya terlepas kata"

" aku janji takkan buat lagi....maaf kan aku "

" ampunkan saya makbapak...saya menyesal atas perbuatan yang saya lakukan..."

rasanya itu lah kata2 kita bila kita meminta maaf ..

samada pada makbapak kita...kawan2 kita atau sesiapa sahaja...

mudahkan kata MAAF ...

sesiapa sahaja mampu lafazkan ...

dan ada juga mengunakan kata maaf sebagai lakonan semata2 tanpa merasai penyesalan dan juga merubah sikap...

BERUBAHLAH dari sikap sebegitu...tiada gunanya menyimpan dendam atau berpura pura baik...

INGAT : perbuatan berpura pura akan berakhir dengan PENYESALAN....

BUAT BAIK DIBALAS BAIK

BUAT JAHAT JANGAN KITA BALAS JAHAT

ITU BEZA NYA KITA DAN DIA


BUANG YANG KERUH

AMBIL YANG JERNIH 

mohonlah maaf bersungguh sungguh ikhlas dari hati...janji takkan buat lagi bukan sekadar janji tapi janji ke arah yang lebih baik...insyallah akan jumpa ketenangan....



INGATAN
jika kamu bersikap kasar dan keras hati..nescaya mereka lari daripada kamu..maka berilah kemaafan Allah untuk mereka dan bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan hidup mereka..dan apabila ditentukan keazaman ...maka berserahlah kepada Allah
SURAH ALI IMRAN : AYAT 159







Isnin, 11 Mei 2015

BUKAN PILIH KASIH



ASALAMUALAIKUM...


Cucu kesayangan yan...

memang sejak kenal hubby , yan memang sayang sangat2 pada cucu lelaki yan nie...

pernah yan cuba berlaku adil kasih sayang pada cucu perempuan...

tapi naluri yan tetap kuat mengatakan dia lah racun dan dialah penawar...

kadangkala kesian juga dengan kakak nya....

terpaksa mengalah....

tapi yan tahu kakak nya pasti faham suatu hari nanti apa yang yan rasa...

ada tak kawan2.. anak atau cucu kesayangan ???


rasanya ada salah faham sikit....yan sayang cucu2 yan..yan ada 4 cucu perempuan dan 1 cucu lelaki...hanya mereka lah tempat yan menumpang kasih.....yan memang rapat dengan cucu lelaki sebab dia selalu bermanja dengan..sejak usia 3tahun sampai sekarang dia masih tidur dengan yan...masih mahu yan suap...jiwa kami sama..kami serasi bersama mungkin kerana bulan kami sama jadi minat kami juga sama KARTUN DAN GAME.....dia lah teman..sahabat dan kawan yan dikala suka dan duka....





Sabtu, 9 Mei 2015

BUNGA SERAI WANGI





ASALAMUALAIKUM...


pernah nampak atau dengar nama serai wangi tak...

kat bawah nie gambar bunga serai wangi...

pertama kali yan nampak depan mata...

kata orang kalau pokok serai wangi nie berbunga...

Bawah pokok tu ada batu serai wangi...

tapi yan tak berapa percaya...

sapa yang tak ada kerja tu ..bolehlah tunggu jam 12 tengah malam...gali bawah pokok tu...dalam dalam..kata orang leh jumpa batu serai wangi..waallahualam...

tapi biasanya daun serai wangi tu yan guna buat ubat gatal gatal badan dan halau tikus dan lipas...setakat nie alhamdulilah berkesan...

pernah mak yan tanam beberapa batang kat umah kampung...

hidup tu memang hidup tapi jadi serai biasa...

misterikan...









INGATAN
NABI MUSA BERDOA DAN BERKATA : WAHAI TUHANKU ..LAPANGKANLAH BAGIKU..DADAKU DAN MUDAHKANLAH BAGIKU ..TUGASKU DAN LEPASKANLAH SIMPULAN DARI LIDAHKU ...SUPAYA MEREKA FAHAM PERKATAANKU...
SURAH TAHA : AYAT 25 -  28

Jumaat, 8 Mei 2015

OLE OLE DARI BRUNEI :-)) ♡♡♡



ASALAMUALAIKUM...




Rezeki Allah bagi tanpa diduga dan tanpa disangka sangka...

Syukur Alhamdulilah....

siapa sangka cempedak jadi nangka...

siapa sangka impian jadi nyata...

kalau nak tahu nie lah FM pertama dalam hidup yan dari luar negara...

sebenarnya yan tak tahu apa itu FM....rupanya FM tu freeze magnet..

dan memang bersyukur sangat2 sebab tak jangka kemesraan terjalin walaupun sekadar pertemuan di komen entri ...tanpa bertentang mata  tanpa suara...boleh seerat ini...

moga jalinan yang terjalin kekal selamanya...insyallah..amin..

TERIMA KASIH KAK NOORIAH ABDULLAH...

MOGA MURAH REZEKI DAN CERIA SELALU...AMIN..

NEGARA BRUNEI NEGARA MALAYSIA
KITA SERUMPUN TIADA BEZA
HUBUNGAN TERJALIN TANPA KATA
SEMOGA BERTEMU DIALAM NYATA

PUCUK PAUH DELIMA BATU
ANAK SEMBILANG DITAPAK TANGAN
SUNGGUH JAUH BERIBU BATU
TANDA MATA JADI KENANGAN



Pssst....manalah tahu lepas nie ada teman blogger yang lain nak bagi pulak...hehehe...

Khamis, 7 Mei 2015

RENUNGAN


ASALAMUALAIKUM...


selamat pagi semua...

syukur alhamdulilah masih diberi Allah menikmati hari ini...

jom kita muhasabah diri...

manalah tahu ada yang terlepas pandang kan....





Rabu, 6 Mei 2015

ADA APA DENGAN SEORANG BLOGGER ???



ASALAMUALAIKUM...

MASA MULA2 YAN ADA BLOG...

SEORANG HAMBA ALLAH NIE MELARANG KERAS YAN..

KATANYA BLOGGER SEMUANYA PENIPU...

FAKTA YANG BANYAK AUTA MERAPU....

YAN TAK FAHAM DENGAN PEMIKIRANNYA...

SEDANGKAN HANYA SEGELINTIR JER BEGITU...

TAPI SEPANJANG YAN JADI SILENT READER BELUM PERNAH YAN JUMPA BLOG YANG TAK ADA ISI...

BAHKAN APA SAHAJA MAKLUMAT YANG KITA NAK TAHU SEMUANYA DIHUJUNG JARI ..HASIL PENULISAN SEORANG BLOGGER..

BETUL TAK !!! ..NAK TAHU TENTANG MASAKAN KLIK AJER.. ADER BERMACAM VERSI...MASALAH KERETA...PENGETAHUAN AGAMA...ILMU YANG PELBAGAI...BILIK AIR..SEHINGGALAH KESIHATAN DAN PENGALAMAN KEHIDUPAN...
SEMUANYA HASIL PENULISAN SEORANG BLOGGER...

DAN YANG PALING BEST SEKALI TENTANG BLOGGER NI..KADANG2 NASIHAT DAN KEAKRABAN  YANG DJALIN SEAKAN YAN PUNYA ABANG , KAKAK DAN ADIK PEREMPUAN..

TERIMA KASIH ALLAH KERANA HADIRKAN INSAN2 ISTIMEWA INI....

HANYA BLOGGER YANG FAHAM JIWA BLOGGER.....
INGAT SENANG KERNAK CARI IDEA MENULIS...

INGATAN
" DAN (INGATLAH) ALLAH TIDAK SUKA KEPADA TIAP TIAP ORANG YANG SOMBONG ..TAKBUR  LAGI MEMBANGGA KAN DIRI
SURAH AL HADID : AYAT 23

Selasa, 5 Mei 2015

SENYAP SEPI BLUR !!!



ASALAMUALAIKUM...


apa khabar semua...


TAK ADA IDEA NAK MENULIS .....lalalala

mood menghilang....nanti yan jengok umah teman2 yer...

:-)) sayang semua...



ingatan
" dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu..sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal hal yang diwajibkan oleh Allah "
SURAH AL LUQMAN : AYAT 17